5 اشتباه مهم که نباید در بورس مرتکب شد

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

سرمایه گذاری در بورس یکی از هیجان‌انگیزترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که برای کسب موفقیت در آن باید اطلاعات و تخصص کافی داشته باشید. اگر مدتی است که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنید، حتماً متوجه شده‌اید که کوچک‌ترین اخبار نیز ممکن است دارایی شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین باید همیشه اطلاعات‌تان به‌روز باشد تا بتوانید در زمان مناسب بهترین تصمیم را بگیرید.

هنگام سرمایه گذاری در بورس، مانند هر بازار دیگری، فرد ممکن است دچار اشتباهاتی شود. اشتباه در این بازار امر رایجی است و نمی‌توان به صورت قطعی آن را از بین برد؛ اما می‌توان با رعایت چند نکته مهم میزان اشتباهات را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

در این مطلب قصد داریم پنج اشتباه رایج را که بسیاری از افراد هنگام سرمایه گذاری مرتکب آن‌ می‌شوند، معرفی کنیم تا با شناخت کافی از انجام این دست اشتباهات پرهیز کرده و میزان ریسک را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

عدم توجه به حد ضرر (Stop-Loss)

یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری در بورس، رعایت حد زیان یا حد ضرر است. حد ضرر یعنی زمانی که ضرر سهام شما از یک میزان مشخص بیشتر شد، اقدام به فروش کنید و از ضرر بیشتر جلوگیری کنید. معامله‌گران معمولا برای سهام خود یک حدضرر مشخص تعیین می‌کنند تا در صورت رسیدن به آن، مقدار مشخصی از سهام به صورت خودکار به فروش رسیده و از ضرر بیشتر جلوگیری کند. تعیین میزان حد زیان بستگی به سلیقه و نوع سرمایه‌گذاری شما دارد؛ بنابراین همیشه حد ضرر برای خود تعیین کنید و در صورت رسیدن به آن مقدار، از سرمایه‌گذاری مورد نظر خارج شوید تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنید. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم می‌توانید مقاله «حد سود و ضرر چیست؟» را ببینید.

 

روند همیشه دوست شما نیست!

تحلیلگران تکنیکال اعتقاد دارند بهترین روش معاملاتی، ارزیابی روند و دنبال کردن آن است. این افراد جمله معروفی دارند که می‌گویند «روند دوست ما است و باید از آن پیروی کنید».

تجربه ثابت کرده افراد مختلف در بسیاری از مواقع در یک جهت حرکت می‌کنند. مثلاً وقتی نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند همه برای خرید دلار اقدام می‌کنند؛ بنابراین باید تا حد امکان از روند پیروی کنید و در کنار آن نگاه کلی به ماجرا داشته باشید تا در زمان مناسب بتوانید از این بازی با بازدهی مناسب خارج شوید.

پیشنهاد مطالعه: «آموزش کامل تحلیل تکنیکال»

 

حرص و طمع

حرص و طمع در هیچ کاری به جز یادگیری و آموزش مناسب نیست. اگر به فکر کسب سود یک شبه در بورس بدون دانش کافی، استراتژی سرمایه‌گذاری و تنها با تکیه بر شانس هستید، احتمال ضرر شما بسیار افزایش می‌یابد. معمولا در بازار صعودی، حرص و طمع سرمایه‌گذاران برای نگهداری طولانی مدت سهام افزایش می‌یابد. این افراد با وجود کسب سود مناسب، همچنان اصرار به نگهداری سهام دارند. در نتیجه حرص و طمع آن‌ها اجازه نمی‌دهد هنگام برگشت بازار به موقع از سهام خارج شوند.

حرص و طمع در روند نزولی نیز وجود دارد. در زمان ریزش‌های سنگین، اغلب معامله‌گران درگیر حرص و طمع برای نگهداری بلندمدت سهام می‌شوند. غافل از اینکه ممکن است با نگهداری سهام ضررشان بیشتر شود؛ بنابراین باید حرص و طمع خود را در بازارهای صعودی و نزولی کنترل کنیم و طبق استراتژی مشخص در این بازارها فعالیت کنیم.

 

ریسک بیش از توان

ریسک جزء جدانشدنی بازارهای مالی بوده و شما باید بتوانید میزان ریسک خود را مدیریت کنید. بسیاری از افراد بدون سنجش میزان ریسک، اقدام به سرمایه گذاری در بورس می‌کنند. افزایش ریسک بدون داشتن دانش کافی، می‌تواند سرمایه اصلی فرد را دچار خطر کند.

یکی از راه‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. به‌عنوان مثال صندوق درآمد ثابت بورسی بهترین گزینه برای افرادی است که تمایل به کسب سود بدون ریسک، تضمینی و البته بالاتر از سود متعارف بانکی دارند. دسته دیگری از صندوق‌ها نیز وجود دارند که بسته به محل سرمایه‌گذاری‌شان، مناسب افرادی هستند که تمایل به کسب بازدهی متناسب با بازدهی بازار سهام، طلا و… دارند. مانند صندوق سهامی، صندوق طلا، صندوق‌های شاخصی و…

پیشنهاد مطالعه: «روش‌های کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس»

 

انتخاب استراتژی نامناسب

اهمیت استراتژی معاملاتی برای موفقیت در بورس موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. شما باید بتوانید در شروع کار، استراتژی مناسبی انتخاب کنید و در ادامه با نوسانات بازار تغییرات مناسب را در استراتژی خود اعمال کنید. برای تعیین استراتژی باید اطلاعات خود را در حوزه‌های مختلف تحلیلی افزایش داده و طبق آن اقدام به تصمیم‌گیری کنید. اگر به‌تازگی وارد بازار بورس شده‌اید، پیشنهاد می‌شود یک استراتژی با ریسک کم انتخاب کنید و بعد از گذشت زمان و افزایش دانش تحلیلی، استراتژی مالی خود را برای کسب سود بیشتر بهینه کنید.

 

نتیجه‌گیری

همه افراد در شروع سرمایه گذاری در بورس، اشتباهات بزرگی انجام می‌دهند و بسیاری از آن‌ها در همان ابتدای راه سرمایه‌گذاری در این بازار، سرمایه اصلی خود را نیز از دست می‌دهند. پیشنهاد می‌شود حتما مواردی که در بالا ذکر شد را برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق در بورس رعایت کنید تا از این طریق علاوه بر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار، بازدهی مطلوبی نیز کسب کنید. در بورس‌های پیشرفته دنیا، اکثر سرمایه‌گذاران دارایی خود را از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم همچون سبدگردانی، صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت وارد بازار سرمایه می‌کنند. در این شرایط گروهی از متخصصان، مدیریت دارایی افراد را برعهده می‌گیرند تا با اتکا به دانش و تجربه خود، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را برای افراد انتخاب کنند.