انتخاب کارگزاری بورس

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بهترین کارگزاری بورس

کارگزاری بورس در بازار سرمایه واسط بین خریدار و فروشنده در معاملات سهام و دیگر ابزارهای مالی موجود در این بازار است. درصورتی‌که قصد فعالیت در این بازار را داشته باشید، باید بدانید دریافت کد بورسی از طریق یکی از کارگزاری‌های فعال در بازار، نخستین گام ورود به بورس  است. در ادامه این مطلب نکاتی مورد بررسی قرار گرفته که ورود به بورس و انتخاب یک کارگزاری مطمئن را ساده‌تر می‌کند.

 

روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

برای افراد با اهداف متفاوت سرمایه‌گذاری، همواره راه‌های مختلفی برای ورود به بورس و کسب سود در این بازار وجود دارد. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ درآمد ثابت یا سهامی، سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق خرید سهام، یا استفاده از خدمات سبدگردانی در بورس، رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار به‌شمار می‌روند. سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس از طریق خرید سهام نیز بیشتر مناسب افرادی است که از درجه بالایی از دانش سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذار می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری متناسب با اهداف مالی و میزان ریسک‌پذیری خود، با موفقیت بیشتری عمل کند. در مقابل روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از قبیل سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها یا سبدگردانی، برای کسانی مناسب‌تر است که یا از زمان کافی برای مدیریت پرتفوی خود برخوردار نیستند یا دانش مالی خود را برای فعالیت در این بازار کافی نمی‌بینند. در خدمات سبدگردانی، تحلیلگران خبره‌ای که با شرکت سبدگردان مورد نظر همکاری می‌کنند، بهترین سبد دارایی را برای متقاضی انتخاب کرده و در مدت زمان قرارداد که معمولاً یک سال است، دارایی‌های سرمایه‌گذار را مدیریت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: «راهنمای انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری در بورس»

 

دریافت کد بورسی؛ اولین گام ورود به بورس

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید، این است که برای سرمایه‌گذاری از طریق هر کدام از روش‌های مستقیم و غیرمستقیم، لازم است پیش از هرکار نسبت به دریافت کد بورسی و ثبت نام سجام اقدام کنید. همان‌طور که می‌دانید، فعالیت در بورس صرفاً از طریق کارگزاری‌ها ممکن است. اما چگونه می‌توان از میان بیش از 100 کارگزاری فعال در بازار، بهترین کارگزاری را برای دریافت کد بورسی انتخاب کرد؟

 

معیارهای انتخاب کارگزاری

مطالعات انجام شده در زمینه رفتار انسان‌ها هنگام «انتخاب» گزینه‌ای از میان گزینه‌های متعدد، نشان داده است هرچه گزینه‌های قابل انتخاب افزایش می‌یابند، برگزیدن یک مورد از میان تمام حالت‌های ممکن سخت‌تر می‌شود. بنابراین یکی از بهترین اقدامات برای ساده شدن تصمیم‌گیری، تعیین برخی معیارهای کلیدی و محدود کردن گزینه‌های موجود است. در چنین حالتی، می‌توان با خیال آسوده از میان چند گزینه محدود، انتخاب نهایی را انجام داد. در ادامه برخی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب بهترین کارگزاری را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

۱) امکان دریافت کد بورسی و احراز هویت غیرحضوری

با توجه به مشغله‌های افراد، عدم حضور شعب کارگزاری‌ها در بسیاری از شهر‌های کشور و البته همه‌گیری کرونا، دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری اهمیت زیادی دارد. در گذشته برای ثبت‌نام کارگزاری و دریافت کد بورسی لازم بود افراد به‌صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری موردنظر خود مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام و ارائه مدارک هویتی خود اقدام کنند؛ این در حالی است که امروزه بسیاری از کارگزاری‌ها امکان دریافت کد بورسی و احراز هویت را به صورت غیرحضوری برای متقاضیان فراهم کرده‌اند. برای این منظور کافی است به سامانه دریافت کد بورسی مراجعه کرده و پس از وارد کردن مشخصات هویتی، ثبت‌نام خود را تکمیل کنید. علاوه‌بر این، مدتی است ثبت‌نام و احراز هویت سجام نیز برای فعالیت در بورس ضروری شده است. در نظر بگیرید در صورتی که ثبت‌نام سجام خود را از طریق کارگزاری فارابی انجام دهید تمام مراحل به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام خواهد شد؛ بنابراین هنگام انتخاب کارگزاری، حتما سهولت ثبت‌نام و احراز هویت سجام را در نظر بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: «نحوه دریافت کد بورسی از کارگزاری فارابی»

 

۲) پشتیبانی ۲۴ ساعته

برخورداری از یک سامانه پشتیبانی مطمئن از دیگر نکاتی است که باید پیش از انتخاب کارگزاری در نظر بگیرید. فراموش نکنید دسترسی به کارشناسانی که توان راهنمایی و حل مشکلات شما را دارند، بسیار مهم است. کارگزاری فارابی با برخورداری از سیستم پشتیبانی ۲۴ ساعته طی ۷ روز هفته، پاسخگوی مشکلات احتمالی مشتریان در زمینه معاملات سهام، مشاوره سرمایه‌گذاری و البته پشتیبانی مرکز آموزش این کارگزاری (آموزین) است.

 

۳) برگزاری دوره آموزش بورس

در صورتی که روش سرمایه‌گذاری مستقیم را برای فعالیت در بازار سرمایه برگزیده باشید، باید بدانید دریافت آموزش‌های لازم از طریق شرکت در دوره آموزش بورس مهم‌ترین گامی است که باید پیش از شروع فعالیت جدی در بازار بردارید. برای این منظور، حتما کارگزاری را انتخاب کنید که دوره‌های مرتبط با این بازار را با اساتید باتجربه و موفق برگزار می‌کند. آموزین، مرکز آموزش کارگزاری فارابی، با برگزاری وبینارهای آموزشی به صورت رایگان و البته دوره‌های ضبط شده تحت عنوان «خودآموزین» گام مهمی در راستای افزایش دانش بورسی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بازار برداشته است. برای آشنایی با این دوره‌های آموزش بورس می‌توانید به مقاله «معرفی دوره‌های آموزشی آموزین» مراجعه کنید.

 

۴) سامانه معاملات آنلاین حرفه‌ای

ارائه امکاناتی از قبیل ابزار تحلیل تکنیکال، ارسال سفارش آسان و سریع، دیده‌بان و نقشه بازار، هات‌لیست برای نمایش فیلترهای کاربردی، گفت‌وگو با پشتیبان و یادداشت‌گذاری روی نمادهای موردنظر، احتمال موفقیت افراد را در معاملات سهام افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است برخورداری از چنین امکاناتی باعث شده «فارابیکسو»، سامانه معاملات آنلاین کارگزاری فارابی، به یکی از قدرتمندترین سامانه‌های معاملاتی تبدیل شود. فارابیکسو اولین سامانه معاملات آنلاین بازار سرمایه است که امکان معامله در بازار اوراق و آتی کالا را به‌طور هم‌زمان فراهم کرده است تا معامله‌گران تنها با استفاده از یک حساب کاربری، در دو بازار مختلف معامله کنند.

 

۵) سامانه ورود یکپارچه(SSO)

ارائه خدمات مختلف توسط کارگزاری‌ها اعم از سامانه معاملات، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، باشگاه مشتریان، آموزش، مشاوره سرمایه‌گذاری و… باعث می‌شود مشتریان برای دسترسی به هرکدام از آن‌ها نام کاربری و رمز عبور جداگانه‌ای دریافت کنند. این تعدد اطلاعات کاربری، می‌تواند موجب سردرگمی سرمایه‌گذاری و کاهش امنیت حفاظت از اطلاعات شود. سامانه ورود یکپارچه کارگزاری فارابی با عنوان فارابی‌زون(Farabixon) به کاربران این امکان را می‌دهد تا تنها با استفاده از یک نام‌کاربری و رمز عبور، به تمام خدمات گروه مالی فارابی دسترسی داشته باشند.