چگونه برای افراد زیر 18 سال و کودکان کد بورسی دریافت کنیم؟

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

در گذشته وقتی صحبت از آینده‌نگری والدین در میان بود، صرفاً خرید یک قلک یا افتتاح یک حساب پس‌انداز کفایت می‌کرد. اما امروزه با توجه به تورم و شرایط اقتصادی جامعه، والدین ترجیح می‌دهند به گزینه‌های سرمایه‌گذاری بهتری فکر کنند. بورس به‌عنوان یکی از گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری در بلندمدت، جذابیت‌های زیادی دارد.

دریافت کد بورسی از طریق یک کارگزاری، نخستین گام برای سرمایه‌گذاری در بورس است.

در حال حاضر تمام افراد جامعه بدون محدودیت سنی و تحصیلی‌ قادر به دریافت کد بورسی و انجام معاملات آنلاین هستند.

  • نکته: برای دریافت کد بورسی کودکان و افراد زیر 18 سال، حضور نماینده قانونی الزامی است.

نحوه دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال و کودکان

کد بورسی برای کودکان و افراد زیر 18 سال را می‌توانید به سادگی از کارگزاری فارابی دریافت کنید.

برای دریافت کد بورسی دو روش وجود دارد:

1- روش غیرحضوری (آنلاین)

2- روش حضوری؛ در بیش از 60 شعبه و دو هزار دفتر پیشخوان منتخب

 

۱-دریافت غیرحضوری کد بورسی (آنلاین)

ابتدا با مراجعه به سایت کارگزاری به آدرسirfarabi.com  و انتخاب گزینه «ثبت‌‌نام آنلاین» نسبت به تکمیل فرم‌های اطلاعات فردی اقدام کنید.

نکته:

پیش از ثبت نام کودکان و افراد زیر 18 سال در سجام، باید نماینده قانونی(پدر یا قیم قانونی)در سجام ثبت‌نام و کد پیگیری 10 رقمی دریافت کند.

در این حالت باید تمام صفحات شناسنامه نماینده قانونی و کودک در سامانه بار‌‌گذاری شود.

با تکمیل این اطلاعات در سایت کارگزاری فارابی، ثبت‌نام سجام نیز به صورت هم‌زمان و رایگان انجام می‌شود و در صورت صحت اطلاعات، کد پیگیری 10 رقمی سجام و لینک احراز هویت الکترونیکی کارگزاری فارابی از طریق پیامک به تلفن‌همراه شما ارسال خواهد شد.

در صورتی که مشخصات هویتی شما مغایرتی با اطلاعات موجود در سامانه نداشته باشد، پس از گذشت 48 ساعت کد بورسی صادر می‌شود و نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه معاملات آنلاین فارابیکسو نیز از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

۲-دریافت حضوری کد بورسی در شعب کارگزاری فارابی و دفاتر پیشخوان

برای دریافت کد بورسی به‌صورت حضوری، باید بعد از دریافت کد پیگیری 10 رقمی سجام(کاملاً مطابق با روش توضیح داده شده در بند1 این مقاله) با در دست داشتن اصل مدارک شناسایی، برای تکمیل فرم مشخصات مشتریان و انجام مراحل احراز هویت به یکی از شعب کارگزاری فارابی یا دفاتر پیشخوان منتخب مراجعه کنید.

اگر مشخصات هویتی شما با اطلاعات موجود در سامانه سجام مغایرتی نداشته باشد، بعد از گذشت 48 ساعت کد بورسی صادر می‌شود و در صورت درخواست، نام کاربری و رمز عبور معاملات آنلاین نیز از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

توجه:

داشته باشید که احراز هویت سجام با احراز هویت کارگزاری تفاوت دارد و متقاضیان در مراجعات حضوری باید علاوه بر احراز هویت کارگزاری، احراز هویت سجام را نیز انجام دهند.

فرآیند ثبت نام و احراز هویت سجام شامل هزینه است که این امر در کارگزاری فارابی به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود. لازم به ذکر است جهت احراز هویت کارگزاری، حضور فیزیکی کودکان و افراد زیر 18 سال ضرورت ندارد.

 

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی کودکان و افراد زیر 18 سال

  • کد پیگیری 10 رقمی سجام
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • مشخصات حساب بانکی به نام شخص(نام بانک، شماره حساب، شماره شباء)
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
  • تکمیل قرارداد معاملات آنلاین(برخط)
  • تکمیل قرارداد معاملات اینترنتی

آموزش تصویری دریافت همزمان کد بورسی و سجام برای افراد زیر 18

 ابتدا با مراجعه به سایت کارگزاری فارابی به آدرس irfarabi.com و انتخاب گزینه «ثبت‌ نام آنلاین» نسبت به تکمیل فرم‌های اطلاعات فردی نماینده قانونی(پدر یا قیم قانونی)مطابق مراحل زیر اقدام کنید.

1.در مرحله اول با وارد کردن شماره تلفن همراه، شماره ملی و کد امنیتی، پیامک حاوی کد تایید اطلاعات را دریافت کرده و با ارسال کد تایید و کد امنیتی وارد فرایند ثبت نام شوید.

2.سپس اطلاعات هویتی خود را دقیقاً مطابق با اطلاعات شناسنامه و کارت ملی وارد کرده و پس از تایید اطلاعات وارد مرحله بعدی شوید.

3.در این مرحله اطلاعات ارتباطی شامل شماره تماس، آدرس و کد پستی دقیق خود را وارد کرده و ضمن تأیید وارد مرحله بعدی شوید.

4.در این مرحله در صورتی‌که از قبل کد بورسی دارید، با انتخاب نام بازار “بورس و فرابورس” و افزودن کد سهامداری، وارد مرحله بعد شوید. در غیر این‌صورت این مرحله را بدون ورود هرگونه اطلاعات، تایید و وارد مرحله بعدی شوید.(ثبت اطلاعات در این مرحله اجباری نیست)

5.در این مرحله نسبت به ثبت اطلاعات شغلی خود اقدام کنید و در صورت انتخاب شغلی که آدرس مشخصی ندارد، در قسمت اطلاعات محل کار، اطلاعات محل سکونت خود را وارد کرده و پس از تایید وارد مرحله بعدی شوید.

6.در این مرحله به سوالاتی در مورد اطلاعات مالی خود پاسخ دهید و ضمن تایید به وارد مرحله بعد بروید.

7.در این مرحله اطلاعات حساب بانکی خود را وارد کنید. در نظر داشته باشید حساب بانکی اعلامی باید به نام شخص و غیر‌مشترک باشد. ضمناً تمام واریزی‌ها از سوی کارگزاری به حساب مشتری، صرفاً از طریق واریز به این حساب انجام خواهد شد. در صورت نیاز، تغییر حساب بانکی تنها از طریق تماس با واحد پشتیبانی کارگزاری فارابی امکان‌پذیر خواهد بود. در نهایت ضمن کلیک روی دکمه افزودن و ثبت اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات را تایید و وارد مرحله بعدی شوید.

8.در این مرحله با انتخاب نام استان و شهر، نزدیک‌ترین شعبه یا دفتر پیشخوان جهت احراز هویت خود را انتخاب کنید.

9.در مرحله آخر با تایید اطلاعات ثبت شده، ثبت نام شما در کارگزاری فارابی و سجام به صورت رایگان و همزمان انجام خواهد شد و نام کاربری و رمز عبور سامانه فارابیکسو از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود.

پس از تایید اطلاعات، نسبت به ثبت‌نام کودکان و افراد زیر 18 سال نیز دقیقاً مطابق همین روش (9 بند این مقاله) اقدام کرده و کد بورسی، نام کاربری و رمز عبور سامانه فارابیکسو آنان را دریافت کنید.