مقابله با نوسانات بورس

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

معامله‌گران حرفه‌ای هنگام خرید سهام در بورس نکات متعددی را در نظر می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به ارزش ذاتی سهام و وضعیت شرکت مورد نظر و همچنین عوامل تکنیکال موثر بر روند قیمتی سهام مورد نظر اشاره کرد؛ اما آیا در نظر گرفتن این عوامل می‌تواند تضمین کند معامله‌گران تحت هیچ شرایطی در نتیجه نوسانات بازار سرمایه متحمل زیان نمی‌شوند؟ واقعیت این است که حرفه‌ای‌ترین و با سابقه‌ترین سرمایه‌گذاران بورسی نیز در اثر نوسانات بازار بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند، اما همیشه می‌توان شیوه‌هایی را برای مقابله با این نوسانات و حداقل‌سازی آثار آن‌ها به‌کار گرفت. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین روش‌های مقابله با نوسانات بورس را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

راه‌های مقابله با نوسانات بورس

به صورت کلی در شرایط بحرانی بازار و با مشاهده نوسانات قیمتی نامتعادل، روش‌های مختلفی برای حفظ سرمایه وجود دارد. از میان مهم‌ترین این موارد می‌توان به افزایش دانش مالی به کمک آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، پرهیز از رفتار احساسی و البته افزایش تنوع پرتفوی با هدف مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری اشاره کرد. در ادامه با چند راه‌کار مناسب برای مقابله با نوسانات بورس آشنا می‌شوید.

  • کاهش میانگین قیمت خرید

خرید سهام همواره با ریسک زیادی همراه است. سود سرمایه‌گذاری در این بازار ارتباط مستقیمی با انتخاب سهام مناسب دارد. البته باید در نظر داشت که در زمان ریزش بازار، سود سرمایه‌گذاری به هر حال کاهش می‌یابد. معامله گران حرفه‌ای زمانی که با افت قیمت سهام مواجه می‌شوند،‌ در صورتی که سهام مورد نظر پتانسیل بالایی برای برگشت داشته باشد، در قیمت‌های پایین‌تر مجددا اقدام به خرید سهام می‌کنند و میانگین قیمت سهام خریداری شده را کاهش می‌دهند. با این کار در زمان برگشت مجدد بازار، سود سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. در نظر داشته باشید، کاهش میانگین باید با در نظر گرفتن عوامل تکنیکال موثر بر سهام مورد نظر صورت گیرد؛ چرا که در غیر اینصورت ممکن است نتیجه‌ای جز افزایش زیان به‌همراه نداشته باشد. برای آشنایی بیشتر با تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن می‌توانید مقاله «آموزش کامل تحلیل تکنیکال» را ببینید.

  • استفاده از حد ضرر

استفاده از حد ضرر در معاملات، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای نجات سرمایه‌گذاران در شرایط بحرانی و  نوسانی بازار باشد. در این راهکار، افراد می‌توانند با استفاده از تعیین حد ضرر مناسب، از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کرده و به این ترتیب دارایی خود را ایمن کنند. به این استراتژی حفظ سرمایه در بازار، حد ضرر یا استاپ لاس (stop loss) گفته می‌شود. در این شیوه، سهامداران با در نظر گرفتن یک محدوده قیمتی مشخص، تعیین می‌کنند که اگر قیمت سهم مدنظرشان در بازار، از محدوده مشخصی پایین‌تر رفت، بلافاصله نسبت به فروش آن سهم اقدام کنند. در این شرایط با کم‌ترین میزان ضرر مالی در بازار رو به رو می‌شوند. آشنایی با شیوه تعیین حد ضرر می‌تواند در مشخص کردن این محدوده قیمتی موثر باشد. برای مطالعه بیشتر در خصوص مفهوم حد ضرر می‌توانید به مقاله «حد سود و ضرر چست؟» مراجعه کنید.

  • پرهیز از رفتار احساسی در معاملات

اگر سهمی با افت قیمت شدیدی روبرو شده باشد شاید بهترین راه‌کار فروش آن باشد. البته باید در نظر گرفت فروش سهام باید با استراتژی مشخصی و بدون هیجانات و احساسات انجام شود. در شرایط بحرانی بازار، افراد حرفه‌ای عموما معامله‌گران را به صبوری و خودداری از فروش عجولانه سهام تشویق می‌کنند. در بسیاری از موارد دیده می‌شود که بعد از کاهش قیمت یک سهم، در ادامه با گذشت یک بازه زمانی از این اتفاق، قیمت سهم مجددا افزایش یافته است. از این رو برای جلوگیری از اشتباه در فروش سهام، همواره توصیه می‌شود که این کار با مطالعه و مشورت با کارشناسان و متخصصان بازار انجام شود. لازم به ذکر است، در مقاله «5 نکته برای کنترل احساسات در سرمایه گذاری» شیوه‌هایی برای پرهیز از رفتار احساسی در معاملات را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

پیشنهاد مطالعه : <<آیا نوسانات بالای قیمت دارایی خوب است؟ >>

 

  • افزایش تنوع در سرمایه‌گذاری

خرید سهام در بورس اگرچه یکی از بهترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری است، اما اگر بدون برخورداری از دانش مالی و تحلیلی انجام شود، می‌تواند نتایج زیان‌باری به‌همراه داشته باشد. همچنین لازم است افراد علاوه بر افزایش دانش سرمایه‌گذاری خود، به افزایش تنوع پرتفوی نیز دقت کنند. به همین علت نیز مشاوران سرمایه‌گذاری همواره توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران بخشی از منابع مالی خود را به دارایی‌های بدون ریسک اختصاص دهند.

صندوق درآمد ثابت یکی از بهترین انواع دارایی‌های بدون ریسک به‌شمار می‌رود. مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها را می‌توان کسب سود بالاتر از بانک و البته بدون ریسک بودن آن‌ها دانست. در نظر داشته باشید صندوق‌های سرمایه‌گذاری به لحاظ نحوه خرید و فروش واحدهای آن‌ها به دو دسته صدور و ابطالی و قابل معامله (ETF) تقسیم می‌شوند. در این بین صندوق درآمد ثابت قابل معامله مانند صندوق لبخند فارابی گزینه بهتری برای معامله‌گران حرفه‌ای به‌شمار می‌رود. چرا که نحوه سرمایه‌گذاری در آن درست مانند خرید سهام در بورس است و سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای صندوق خود را کنار سایر سهام مشاهده کنند و به راحتی در زمان‌های بحرانی بازار، اقدام به خرید واحدهای آن کنند.