سرمایه‌ گذاری در بورس یا خرید کالا

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرمایه گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در اقتصادهای تورمی یک ضرورت به حساب می‌آید. در چنین شرایطی حتی اگر مازاد درآمدتان را در بانک سپرده‌گذاری کنید، علاوه بر محدودیت‌هایی که این سپرده‌گذاری برایتان ایجاد می‌کند، بعد از گذشت زمانی اندک ارزش پول شما نیز کاهش می‌یابد؛ یعنی با همان میزان پول، کالاها و خدمات کمتری می‌توانید بخرید. بنابراین در چنین اقتصادی، بسیار مهم است که به شیوه‌های مختلف سرمایه‌گذاری فکر کنید.

 

کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

همان‌طور که می‌دانید روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول وجود دارد. از میان این روش‌ها می‌توان به خرید سهام در بورس و سرمایه‌گذاری با خرید کالا اشاره کرد. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، باید با توجه به انتظارات خود مناسب‌ترین روش را انتخاب کنند که برای این کار لازم است مقایسه‌ای دقیق میان موارد مختلف از جمله سود سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای دیگر و همچنین محدودیت‌های هر یک از گزینه‌های سرمایه‌گذاری انجام داد.

 

سرمایه‌ گذاری از طریق خرید کالا

پیش از گسترش روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بورس و با توجه به پیچیدگی‌های خرید سهام، سرمایه‌گذاری سنتی در بازارهای موازی مثل ارز(دلار) و حتی خرید کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا، مسکن و… رواج داشت.

خرید چنین کالاهایی به قصد حفظ ارزش پول، هنوز هم منطقی است؛ چرا که سرمایه‌گذاران را به هدف آن‌ها که حفظ ارزش پول در گذر زمان است، می‌رساند.

محدودیت‌های سرمایه‌ گذاری با خرید کالا

سرمایه‌گذاری در این دسته از دارایی‌ها با وجود مزایای‌ فراوان آن‌ها محدودیت‌هایی نیز دارد. به عنوان مثال برای خرید بسیاری از این دارایی‌ها، باید سرمایه‌تان به حد مشخصی برسد. تصور کنید به قصد خرید یک قطعه زمین، هر ماه بخشی از درآمدتان را کنار می‌گذارید. اما در همین فاصله موج جدیدی از تورم از راه می‌رسد و در حالی‌که میزان سرمایه شما ثابت مانده، قیمت زمین افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی دیگر نمی‌توانید با خرید زمینی که در نظر داشتید، سرمایه‌گذاری کنید. 

محدودیت دیگر این شیوه از سرمایه‌گذاری نقدشوندگی پایین آن است. از مهم‌ترین دلایل پایین بودن نقدشوندگی این دارایی‌ها می‌توان به قیمت بالای آن‌ها اشاره کرد. در واقع ممکن است شما در بهترین موقعیت جغرافیایی یک قطعه زمین داشته باشید اما به‌خاطر قیمت بالا، زمانی که تصمیم به فروش آن می‌گیرید در بازار تقاضایی وجود نداشته باشد. از طرف دیگر، نه فقط قیمت بالا که ویژگی‌های خاص هر کالا می‌تواند فروش آن را سخت‌تر کند. شاید فردی قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را داشته باشد، اما نخواهد زمینی با مشخصات زمین شما را خریداری کند.

بنابراین مشخص است که در بازار دارایی‌های دیگر، با توجه به قیمت بالای دارایی‌ها و همچنین محدود بودن تعداد خریدار و فروشنده، نقدشوندگی دارایی‌ها بسیار کم است.

خرید سهام در بورس، جایگزینی مطمئن برای سرمایه‌ گذاری با خرید کالا

همان‌طور که اشاره شد، سرمایه‌گذاری با روش‌های سنتی، با وجود مزایای فراوان، محدودیت‌هایی نیز دارد. در مقابل، خرید سهام در بورس به‌ویژه با دید بلندمدت، با توجه به مزایای این روش که در ادامه می‌آید، از جمله جایگزین‌های قابل قبول برای روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری است. پیش از هرچیز باید به این مطلب اشاره کرد که سود سرمایه‌گذاری در بورس در بلندمدت، به طور قابل‌توجهی بیشتر از سود سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند طلا و مسکن است؛ اما این تنها مزیت سرمایه‌گذاری در بورس نیست. 

مزایای سرمایه‌ گذاری در بورس

بازدهی بالاتر در مقابل سایر بازارها

اگر قصد داشته باشید در میان بازارهای مختلف گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، مقایسه سابقه بازدهی هر یک از این بازارها،‌ از نخستین اقداماتی است که باید انجام دهید.

مسئله‌ای که در ارتباط با سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد، این است که فرقی نمی‌کند کدام روش سرمایه‌گذاری در این بازار را انتخاب می‌کنید. سود سرمایه‌گذاری در بورس، از گزینه‌ هایی با ریسک مشابه در بازارهای دیگر بیشتر است. به‌عنوان مثال حتی اگر فرد محتاطی باشید و هیچ تمایلی به تحمل ریسک هم نداشته باشید، خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق درآمد ثابت، گزینه جذابی است؛ زیرا علاوه بر بازدهی بالاتر از سپرده‌های بانکی و امکان دریافت سود مرکب، محاسبه سود نیز به‌صورت روزشمار انجام می‌شود.

 

امکان سرمایه‌‌گذاری با هر میزان از سرمایه

در خصوص دیگر مزیت خرید سهام در بورس می‌توان به نبود محدودیت سرمایه‌گذاری اشاره کرد. درحال حاضر متقاضیان می‌توانند تنها با 500 هزار تومان سرمایه‌گذاری خود را در این بازار شروع کنند.

تنوع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

در ارتباط با مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار باید به تنوع روش‌های سرمایه‌گذاری در آن نیز اشاره کرد. درواقع، اگر قصد دارید در این بازار سرمایه‌گذاری کنید، اما اطلاعاتتان در ارتباط با این بازار کافی نیست، بسته به میزان تحمل ریسک و در نظر گرفتن سرمایه‌ای که در اختیار دارید، یکی از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در این بازار را انتخاب کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خدمات سبدگردانی دو روش اصلی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه به حساب می‌آیند. گفتنی است سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها محدودیتی ندارد و با توجه به ترکیب دارایی‌های آن‌ها، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود، مناسب‌ترین صندوق را انتخاب کنند.

در سرمایه‌گذاری به‌روش سبدگردانی، شرکت‌هایی که مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار کسب کرده‌اند، بر اساس میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، مسئولیت مدیریت دارایی آن‌ها را به عهده می‌گیرند. با توجه به هزینه‌هایی که این روش از سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های سبدگردان دارد، برای سرمایه‌گذاری حداقل سرمایه مشخصی، در اکثر موارد بیشتر از 500 میلیون تومان، مورد نیاز است.

نقدشوندگی بالای دارایی‌ها

یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سهام، نقدشوندگی بالای دارایی‌ها در این بازار است. علت این امر از آن رو است که تعداد خریداران و فروشندگان این بازار بسیار زیاد است. سهام یک شرکت مانند زمین نیست که لازم باشد تمام آن را به یک فرد خاص و البته به صورت یکجا بفروشید. کافی است سهام شرکت‌هایی را خریداری کنید که به لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی قرار داشته باشند. در این صورت دیگر لازم نیست نگران فروش سهام خود باشید؛ چرا که هر زمانی که تصمیم به فروش سهام خود بگیرید، می‌توانید آن را به‌سادگی به فروش برسانید. 

جمع‌بندی

خرید سهام در بورس و در حالت کلی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، اصلی‌ترین رقیب سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی است. با این‌حال، بازدهی قابل توجه این بازار نباید موجب شود که بدون دانش، برنامه‌ریزی و مشاوره وارد این بازار شوید. بنابراین اگر قصد ورود به این بازار را دارید، پیش از هر چیز نسبت به مطالعه و دریافت مشاوره از افراد متخصص اقدام کنید.