پروسه فروش سهام عدالت

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

 بیش از ده سال قبل بود که دولت با هدف گسترش عدالت اجتماعی تصمیم گرفت بخشی از دارایی‌های خود در شرکت‌های زیرمجموعه را به صورت بلاعوض به برخی اقشار جامعه از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، روستاییان و عشایر، کارگران فصلی و ساختمانی، کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری و… اعطا کند. طی این مدت اطلاعات دقیقی از جزئیات این سهام منتشر نشد و سهامداران به جز دریافت سه یا چهار مرحله سود سهام عدالت، اطلاعات مشخصی از سهام خود نداشتند و مرجع مشخصی هم برای استعلام دارایی سهامداران وجود نداشت.

 

تنور داغ بورس و جذابیت سهام عدالت

اواخر سال 98 اخبار و اطلاعات منتشره در مورد فرآیند آزادسازی و فروش سهام عدالت رفته رفته افزایش یافت.

با ورود نقدینگی به بورس و رونق معاملات، شاهد افزایش قیمت‌ها و رشد بازار سهام بودیم. در این شرایط یکی از بهترین راهکارها جهت جذب سرمایه تازه وارد به بورس و کنترل رشد هیجانی قیمت برخی از سهم‌ها، آزادسازی سهام عدالت و انتقال مدیریت سهم به مردم بود. در این صورت سهامداران امکان فروش سهام عدالت با قیمت روز بورس را دارند.

فروش سهام عدالت در بورس باعث ایجاد شفافیت در روند ارزش‌گذاری آن خواهد بود. به طوری که طبق اعلام مراجع رسمی، پرتفوی سهامدارانی که ارزش اولیه‌ای در حدود 500 هزار تومان داشت، به مبالغی بالاتر از 20 میلیون تومان نیز رسید.

 

آزادسازی سهام عدالت

 فرآیند آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت ماه سال 1399 آغاز شد. سازمان خصوصی‌سازی با اعلام سایت سامانه سهام عدالت امکان استعلام سهام عدالت با کد ملی را فراهم کرد. در این سامانه علاوه بر انتخاب روش آزاد سازی، که مهلت آن به پایان رسیده است، سهامداران امکان استعلام مبلغ و تاریخ سود واریزی در دوره‌های گذشته را داشتند.

با اعلام سازمان خصوصی‌سازی، آزادسازی سهام عدالت به دو طریق انجام می‌شود. آزادسازی مستقیم و آزادسازی غیرمستقیم؛

آزادسازی غیرمستقیم به صورت پیش فرض برای تمامی سهامداران انتخاب شده است. در این حالت کنترل و مدیریت سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سپرده می‌شود و سهامداران اجازه فروش سهام عدالت خود را نخواهند داشت. سهام این شرکت‌ها به تدریج پس از پذیرش در بورس‌ها، قابلیت معامله (خرید و فروش) در بورس و فرابورس را خواهد داشت. سود دریافتی سهامداران در این حالت به وضعیت فعالیت این شرکت‌های سرمایه گذاری وابسته خواهد بود.

اما در آزادسازی مستقیم مدیریت سهام به سهامداران منتقل شده است و آن‌ها می‌توانند در صورت تمایل مدیریت سهام را خودشان به دست بگیرند.

 

استعلام و فروش سهام عدالت

از تاریخ 10/03/99 سهامدارانی که آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند برای استعلام نام شرکت و تعداد سهام اختصاص یافته، به سامانه فروش سهام عدالت (سعدی) به آدرس edalat.farabixo.com مراجعه کنند. در این سامانه با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه سهام عدالت، کد تایید به شماره تلفن همراه سهامدار ارسال می‌شود که پس از وارد کردن این کد، امکان دسترسی به پنل فراهم خواهد بود. پرتفوی سهام عدالت از 36 شرکت بورسی و تعدادی شرکت غیر بورسی که در آینده در بورس‌ها پذیرفته شده و امکان فروش مستقیم سهام آن‌ها فراهم می‌شود، تشکیل شده است.

پیشنهاد مطالعه: « فروش سهام عدالت متوفیان »

 

سهامدارانی که قصد فروش سهام عدالت خود را داشته باشند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست فروش سهام در بورس اقدام کنند. در مرحله اول امکان فروش تنها 30 درصد از پرتفوی سهام عدالت وجود داشت و در مرحله دوم نیز فروش 30 درصد دیگر از آن فراهم شد. به دلیل آنکه دستور فروش به صورت تجمیعی از شرکت سپرده گذاری مرکزی به کارگزاری ارسال می‌شود، فروش سهم‌ها در چند مرحله صورت می‌گیرد. در نتیجه واریز وجه حاصل از فروش سهام نیز در چند مرحله به حساب سهامداران واریز می‌شود. سهامداران باید توجه داشته باشند که واریز پول به حساب بانکی که پیش‌تر در سامانه سهام عدالت ثبت شده است، انجام می‌شود.