برای فعالیت در بورس باید از کجا شروع کنیم؟

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های کسب درآمد در اقتصادهای پیشرفته جهان است. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در بورسِ کشورمان نیز جذابیت‌های متعددی پیدا کرده است، به‌طوری‌که افراد با هر مقدار دارایی می‌توانند از منافع سرمایه‌گذاری در بورس بهره‌مند شوند. برای شروع فعالیت در بورس توجه به مواردی نظیر «آموزش»، «انتخاب کارگزاری بورس معتبر»، «دریافت خدمات مشاوره» و «سرمایه‌گذاری مجازی» اهمیت بسزایی دارد. در ادامه بیشتر درباره این موارد توضیح داده می‌شود.

 

1- آموزش

امروزه کسی که وقت خود را صرف فهم اصول اساسی و یادگیری روش‌های صحیح سرمایه‌گذاری می‌کند، قطعاً بهره قابل‌توجهی نیز کسب خواهد کرد.

از آنجا که شروع سرمایه‌گذاری کار چندان ساده‌ای نیست، یادگیری انواع مختلف و ریسک‌های طبقه‌بندی شده آن، به شناخت ابعاد مختلف بازار سرمایه برای افراد تازه وارد کمک بزرگی خواهد کرد. توصیه می‌شود از ورود به سرمایه‌گذاری‌هایی که از آن اطلاعاتی ندارید، اجتناب کنید. از این رو دریافت آموزش‌ حرفه‌ای برای هر سرمایه‌گذاری کاملا ضروری است.

ثبت نام در دوره‌های آموزشی  و استفاده از منابعی مانند مقالات عمومی و تخصصی معتبر، کتاب و فیلم‌های آموزشی به شما کمک می‌کند بتوانید با مفهوم سرمایه‌گذاری آشنا شده و با اطمینان بیشتری مسئولیت آینده مالی خود را بر عهده بگیرید.

 

2- انتخاب کارگزاری معتبر

انتخاب کارگزاری مناسب یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران برای شروع فعالیت در بورس است. شروع هر فعالیتی قوانین و مقررات خاص خود را دارد و اولین قدم برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس دریافت کد بورسی است که از طریق بورس انجام می‌شود.

در این مرحله شخص با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز از سازمان بورس یا دفاتر پیشخوان دولت و ارائه مدارک مورد نیاز، کد بورسی خود را دریافت می‌کند.

انتخاب کارگزاری باید با توجه به معیارهایی مانند سهولت ثبت‌‌نام، برخورداری از سامانه معاملات حرفه‌ای، ارائه خدمات تحلیلی و آموزشی مناسب، خدمات اعتباری و باشگاه مشتریان فعال انجام شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به سوابق حرفه‌ای کارگزاران، یک کارگزار برتر را انتخاب کنند.

 

3- دریافت خدمات مشاوره

برای مشورت با افراد متخصص و مورد اعتماد باید به کارگزاران رسمی و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند، مراجعه کرد.

کارشناسان بعد از بررسی میزان ریسک‌پذیری و انتظارات سرمایه‌گذار از بازار سرمایه، گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری را پیشنهاد می‌دهند.

به خاطر داشته باشید که از مراجعه به افراد، شرکت‌ها، کانال‌های تلگرامی یا وب‌سایت‌های اینترنتی که بدون مجوز اقدام به توصیه به خرید یا فروش سهام (ارائه و فروش سیگنال) و ارائه خدمات مشاوره‌ای در قبال دریافت کمیسیون می‌کنند، خودداری کنید. همچنین اگر فردی به شما وعده سود شگفت‌انگیز و بدون ریسک در مدت زمان کوتاه داد، حتماً در صداقت و درستی او شک کنید.

 

موفقیت در بورس مشروط بر شناخت و آگاهی است. شناخت روش‌های اصولی سرمایه‌گذاری، قوانین و مقررات حاکم بر بازار، ابزارهای متنوع و میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار از معیارهای مهم برای فعالیت در بازار سرمایه هستند.

تالار مجازی بورس ایران این امکان را در فضای کاملاً شبیه‌سازی شده و البته رایگان فراهم کرده است.

این سامانه اینترنتی توسط شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در زمستان سال 1389 با هدف آموزش عملی علاقه‌مندان به سرمايه‌گذاری در بورس در فضایی شبیه‌سازی شده راه‌اندازی شده است.

کاربران برای فعالیت در این سامانه از اعتبار مجازی استفاده می‌کنند و بنابراین در معاملات خود متحمل هیچ‌گونه ضرر و ریسکی نخواهند شد. تمامی اطلاعات، نماد‌ها، قيمت‌ها و قوانین و مقررات منطبق بر بازار واقعی است، به‌طوری‌که کاربر در شرایط واقعی سرمايه‌گذاري در بورس قرار خواهد گرفت. امکان فعالیت در این سامانه به صورت ثبت‌نام در مسابقات پیش‌فرض از قبل طراحی شده است. همچنین کاربر مي‌تواند عملکرد خود را در خريد و فروش سهام و تحليل بازار با ديگر کاربران مقايسه کرده و شرایط حضور در بازار واقعی را تجربه و مهارت لازم را کسب کند.

 

چند نکته برای شروع سرمایه‌گذاری

  • شروع سرمایه‌گذاری در بورس باید با انتخاب یک استراتژی و تعیین افق زمانی انجام شود.
  • پس‌انداز‌ (مازاد دارایی) خود را برای سرمایه‌گذاری وارد بازار بورس کنید.
  • میزان ریسک‌پذیری و بازده مورد انتظار خود از بازار سرمایه را واقع‌بینانه در نظر بگیرید.
  • حتماً از راه‌های تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری خود آگاه باشید.
  • روش‌های صحیح تحلیل سهام را یاد بگیرید.
  • احساساتی عمل نکنید و قبل از تسلط به قوانین و اصول سرمایه‌گذاری، حتماً با افراد متخصص و مورد اعتماد مشورت کنید.