نحوه دریافت کد بورسی از کارگزاری فارابی

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دریافت کد بورسی از کارگزاری فارابی

کد بورسی چیست؟

دریافت کد بورسی اولین قدم برای شروع سرمایه گذاری در بورس و خرید و فروش سهام است. کد بورسی نشان ‌دهنده هویت شخص در بازار سرمایه است و در واقع از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی به‌علاوه یک عدد 5 رقمی تصادفی تشکیل شده است. مثلاً اگر نام خانوادگی فردی “کاظمی” باشد، کد بورسی شخص “کاظ1000” می‌باشد. کد بورسی صادر شده برای سهامداران عدالت از این قاعده مستثنی است و از سه حرف تصادفی به همراه یک عدد 5 رقمی تشکیل شده است.

کد بورسی مثل کد ملی منحصر به فرد است و هر شخص می‌تواند فقط یک کد داشته باشد. کد بورسی صرفاً در صورت تغییرات اطلاعات هویتی شناسنامه‌ای، تغییر می‌کند و اخذ آن محدودیت سنی و تحصیلی ندارد.

 

نحوه دریافت کد بورسی از کارگزاری فارابی

برای دریافت کد بورسی از کارگزاری فارابی می‌توانید از خدمات حضوری و آنلاین مطابق روش زیر استفاده کنید.

1.     ثبت نام در سجام (سامانه جامع اطلاع رسانی مشتریان)

شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه با هدف ارائه خدمات فراگیر به سرمایه گذاران و مبارزه با پولشویی، سامانه سجام را راه اندازی نموده است. هر شخص تنها با یک بار ثبت اطلاعات در این سامانه، امکان برخورداری از تمام خدمات بازار سرمایه را خواهد داشت. متقاضی بعد از اتمام فرآیند ثبت نام در سجام، کد پیگیری 10 رقمی دریافت می‌نماید.

ثبت‌‌نام سجام به طور معمول ۱۰ هزار تومان هزینه دارد اما در کارگزاری فارابی به‌ صورت رایگان انجام می‌شود.

 

2.     دریافت کد بورسی به صورت حضوری

متقاضی پس از دریافت کد پیگیری 10 رقمی سجام با در دست داشتن اصل مدارک شناسایی، جهت احراز هویت و تکمیل فرم مشخصات مشتریان به یکی از شعب کارگزاری فارابی و یا دفاتر پیشخوان منتخب مراجعه و ثبت نام خود را تکمیل می‌کند و در صورت عدم مغایرت مشخصات هویتی، پس از گذشت 48 ساعت، کد بورسی خود را دریافت می‌‌نماید. نام کاربری و رمز عبور معاملات آنلاین پس از صدور کد بورسی از طریق ارسال پیامک در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این کد کاملاً محرمانه است و مسئولیت انجام معاملات در آن برعهده مشتری بوده و نباید در اختیار دیگران قرار گیرد.

 

3.     دریافت کد بورسی به صورت آنلاین

متقاضی با مراجعه به سایت کارگزاری فارابی و انتخاب گزینه “ثبت‌ نام آنلاین” نسبت به تکمیل فرم‌های اطلاعات فردی خود اقدام می‌کند و بعد از آن با در دست داشتن کد پیگیری 10 رقمی سجام و اصل مدارک شناسایی، به یکی از شعب کارگزاری فارابی و یا دفاتر پیشخوان منتخب مراجعه و مراحل احراز هویت را انجام می‌دهد و درصورت عدم مغایرت مشخصات هویتی، پس از گذشت 48 ساعت، کد بورسی خود را دریافت می‌‌نماید. نام کاربری و رمز عبور معاملات آنلاین پس از صدور کد بورسی از طریق ارسال پیامک در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این کد کاملاً محرمانه است و مسئولیت انجام معاملات در آن برعهده مشتری بوده و نباید در اختیار دیگران قرار گیرد.

 

احراز هویت کارگزاری با احراز هویت سجام متفاوت است؟

توجه داشته باشید که متقاضی علاوه بر احراز هویت کارگزاری، باید احراز هویت سجام را نیز انجام دهد. این امر از طریق شعب کارگزاری فارابی به صورت رایگان انجام می‌شود و از طریق دفاتر پیشخوان  شامل هزینه 10 هزار تومانی خواهد بود.

 

 

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی

  • کد پیگیری 10 رقمی سجام
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • مشخصات حساب بانکی به نام شخص (نام بانک، شماره حساب، شماره شباء)
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
  • تکمیل قرارداد معاملات آنلاین (برخط)
  • تکمیل قرارداد معاملات اینترنتی

 

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی

  • روزنامه رسمی آگهی تأسیس شرکت
  • روزنامه رسمی آگهی تغییرات
  • اساسنامه شرکت
  • اصل شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیئت مدیره
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی
  • تکمیل قرارداد معاملات آنلاین (برخط)
  • تکمیل قرارداد معاملات اینترنتی

 

با دریافت کد بورسی، امکان شروع فعالیت در بازار سرمایه فراهم می‌شود. برای تمام شیوه‌های سرمایه‌ گذاری در بورس مثل خرید و فروش اوراق مشارکت، اوراق اجاره، سهام، سرمایه ‌گذاری در صندوق‌های سرمایه ‌گذاری و غیره به کد بورسی یا کد سهامداری احتیاج دارید.

در نظر داشته باشید که طبق مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، تمام افراد بدون محدودیت سنی و تحصیلی می‌توانند کد بورسی دریافت کنند و به صورت آنلاین در بورس سرمایه گذاری کنند.