معرفی صبا فولاد خلیج فارس

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فهرست مطالب
fsaba

شرکت صبا فولاد به‌عنوان دهمین عرضه اولیه سال جاری، به‌زودی وارد فرابورس می‌شود. بر این اساس دو درصد از سهام شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با نماد «فصبا»  روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه به روش ترکیبی، سفارش‌گیری و عرضه خواهد شد.

 

درباره صبا فولاد خلیج فارس

شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال ۱۳۸۳ در استان هرمزگان راه‌اندازی شده است. این کارخانه دارای دو واحد ۱.۵ میلیون تنی تولید بریکت گرم یا همان آهن اسفنجی و تختال است که در حال حاضر فقط بخش اول یعنی تولید آهن اسفنجی فعال است.

مالکیت ۷۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و ۲۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا موجب شده تا حاکمیت سهامداری این کارخانه شفاف و یک‌دست باشد.

سهم از بازار و مقصد محصولات «فصبا»

شرکت صبا فولاد خلیج فارس به‌عنوان یکی از تولید‌کنندگان آهن اسفنجی در کشور شناخته می‌شود که حدود ۲.۸ درصد از آهن اسفنجی صنعت فولاد را تامین می‎کند. این شرکت براساس آخرین گزارش‌ها مواد اولیه خود که عمده آن را گندله تشکیل می‌دهد، از شرکت‌های سنگ آهن مرکزی ایران، گهر زمین و فولاد زرند ایرانیان تامین می‌کند.

66 درصد از بریکت به‌عنوان محصول اصلی صبا فولاد در بازار داخل و از طریق بورس کالا عرضه می‌شود. مابقی این محصول که حدود یک سوم فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد، عمدتا به کشورهای چین، عمان، هند و کره‌جنوبی صادر می‌شود.

ریسک‌ها و چالش‌های صبا فولاد خلیج فارس

آهن اسفنجی در آن بخشی از زنجیره تولید فولاد قرار دارد که بیشترین میزان گاز را مصرف می‌کند؛ از آنجا که در فصل زمستان صنایع انرژی‌بری چون فولاد با مشکلات کمبود گاز روبه‌رو می‌شوند، گاز را می‌توان حیاتی‌ترین مسئله و زمستان را پر ریسک‌ترین فصل برای این شرکت دانست.

نرخ گاز خوراک هم یکی دیگر از مشکلات صبا فولاد خلیج فارس است؛ در صنعت فولاد بیشترین مصرف به تولید آهن اسفنجی اختصاص دارد. نرخ گاز در صنعت فولاد به ۶۰ درصد نرخ گاز صنایع پتروشیمی می‌رسد. افزایش سقف نرخ گاز پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان موجب شد نرخ گاز در صنعت فولاد نیز به ۴ هزار تومان برسد تا با برآورد تغییر فرمول در سال‌های اخیر شاهد ۱۰ برابر شدن نرخ گاز در این صنعت باشیم!

قیمت جهانی سنگ آهن، قوانین متغیر محدودیت‌های صادراتی و ریسک حمل‌ونقل‌های با مسافت بلند (به دلیل کاهش کیفیت آهن اسفنجی) از جمله ریسک‌های پیرامون این شرکت در کنار نرخ ارز و انرژی محسوب می‌شوند.

چشم‌انداز صبا فولاد

یکی از دلایلی که صبا فولاد خلیج فارس تصمیم گرفته است تا تامین مالی از طریق بازار سرمایه را انجام دهد و همزمان با عرضه اولیه اقدام به افزایش سرمایه کند، افزایش ظرفیت بریکت‌ و آهن اسفنجی از طریق تکمیل واحد احیا ۲ است؛ این افزایش سرمایه که طی آن قرار است ۱۸ درصد از سهام شرکت از طریق واگذاری حق تقدم‌های سلب شده به عموم عرضه شود در جهت راه اندازی طرح احیا ۲ و افزایش تولید بریکت گرم صورت خواهد گرفت. 

توجه داشته باشید پس از کشف قیمت و عرضه، نماد معاملاتی «فصبا» جهت طی مراحل افزایش سرمایه از محل صرف سهام و از طریق سلب حق تقدم، متوقف خواهد شد. لذا متقاضیان باید آثار ناشی از افزایش سرمایه در میزان مالکیت خود پس از افزایش سرمایه و نیز توقف نماد معاملاتی برای این موضوع را مدنظر قرار دهند.