لطفاً شکیبا باشید

خرید خودرو در بورس کالا با جدیدترین جزییات

کارگزاری فارابی
۲۵ بهمن ۱۴۰۲

خرید خودرو از بورس با قیمت رقابتی و بدون قرعه‌کشی با دریافت کد بورس کالا از طریق کارگزاری فارابی امکان‌پذیر است. جهت دریافت کد بورس کالا ابتدا باید به سامانه EBGO کارگزاری فارابی مراجعه کرده و فرایند ثبت نام کد بورس کالا را طی کنید. متقاضیان خرید خودرو در بورس می‌توانند به‌راحتی و با قیمتی کمتر از بازار آزاد، خودروی مورد نظر خود را در بورس خریداری کنند. با توجه به الزام وزارت صمت به شرکت‌های خودروسازی مبنی بر عرضه خودرو در بورس، پیش‌بینی می‌شود به زودی شاهد عرضه بیشتر خودروها در این بازار باشیم. جهت آشنایی با نحوه خرید خودرو از بورس و آموزش دریافت کد بورس کالا این مطلب را مطالعه کنید.


آموزش ثبت‌نام در بورس کالا برای خرید خودرو

عرضه خودروهای تجاری در بورس

بورس کالای ایران در روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه میزبان عرضه مجموعا ۹۰ دستگاه کامیونت JAC  آرین پارس خواهد بود. طبق اطلاعیه منتشر شده قرار است این خودروها با قیمت پایه (درج شده در جدول زیر) با موعد تحویل ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بورس کالا عرضه شود. میزان پیش پرداخت در نظر گرفته شده برای این خودروها نیز ۱۰ درصد قیمت پایه اعلام شده است.

جدول _پایه-2

محدودیت‌های خرید خودرو در بورس

برای خرید خودرو در بورس محدودیت‌هایی وجود دارد.

  • براساس اطلاعیه بورس کالا هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه در تاریخ اعلامی و صرفا برای یک خودرو هستند.
  • خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند.
  • اشخاصی که در عرضه‌های قبلی و از ابتدا سال ۱۳۹۸ از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید شدند امکان ثبت سفارش ندارند.
  • اشخاص حقوقی امکان ثبت سفارش برای خودروهای سواری را ندارد.

خریداران خودروها در بورس چقدر سود می‌کنند؟

عرضه خودرو در بورس طی سالیان گذشته بارها مطرح شده بود؛ اما به دلایل متعددی همچون نبود سازوکار و زیرساخت لازم، به مرحله اجرا نمی‌رسید. در نهایت اردیبهشت ۱۴۰۱ موانع موجود برای عرضه خودرو در بورس کالا برداشته شد و «وانت کارا» گروه بهمن موتور نخستین خودرویی بود که ۲۸ اردیبهشت ماه از طریق این بازار به متقاضیان عرضه شد. 

در حال حاضر خودروهای متفاوتی در سه کلاس پر تیراژ، کم تیراژ و تجاری از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند. نکته جالب توجه در رابطه با این عرضه‌ها، سود قابل توجه خریداران آن‌ها بود. در جداول زیر به تفکیک هر سه کلاس خودروهای عرضه شده در بورس، سود خریداران نیز محاسبه شده است.

 

سود خریداران خودروهای پرتیراژ در بورس

 

سود خریداران خودروهای کم تیراژ در بورس


سود خریداران خودروهای تجاری در بورس

 

سود خرید پژو ۲۰۷ از بورس

در جدیدترین عرضه این خودرو در بورس تعداد ۱۰۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی در روز ۲ اسفندماه به فروش رسیده است. طبق اطلاعیه عرضه این خودرو، قیمت پایه پژو ۲۰۷ دستی ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده بود ولی با توجه به استقبال بیش از ۴۴ هزار نفر برای خرید این خودرو، قیمت تمام شده آن با احتساب مالیات و هزینه‌های جانبی حدود ۵۷۲ میلیون تومان شد. با توجه به قیمت ۶۹۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ در بازار آزاد، می‌توان نتیجه گرفت خریداران بورسی حدود ۱۱۸ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار آزاد خودروی خود را تهیه کردند.

 

قیمت تمام شده دنا پلاس در بورس

بورس کالای ایران در تاریخ ۲۶ دی ماه برای اولین بار میزبان ۱۰۰۰۰ خودروی دنا پلاس بود. در ابتدا قرار بود ۵۰۰۰ دستگاه دنا پلاس عرضه شود ولی به‌یک‌باره ایران خودرو تصمیم گرفت تعداد عرضه این خودرو را دو برابر کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت قیمت تمام شده این خودرو در بورس بالاتر از قیمت پایه و حدود ۴۳۴ میلیون تومان شد. این درحالی‌ست که قیمت این خودرو در بازار آزاد حوالی ۶۳۵ میلیون تومان معامله می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت خرید دنا پلاس در بورس سود ۲۰۰ میلیون تومانی برای خریداران به همراه داشته است.

 

سود جذاب خرید شاهین از بورس

در آخرین عرضه خودروی شاهین در بورس، تعداد ۴۰۰۰ دستگاه شاهین در روز ۱۸ دی ماه مورد معامله قرار گرفت. از آن‌جایی که این خودرو در قیمت پایه معامله شد، قیمت تمام شده آن با احتساب مالیات و هزینه‌های جانبی آن معادل ۳۴۵ میلیون تومان می‌شود که با توجه به قیمت ۵۰۶ میلیون تومانی بازار آزاد آن، سود خرید این خودرو از بورس حدود ۱۶۱ میلیون تومان شد.

 

قیمت جذاب تارا در بورس

تارا یکی از خودروهای جذاب گروه ایران خودرو محسوب می‌شود که با استقبال خوب خریداران در بورس همراه شده است. در روز ۲۵ بهمن ماه تعداد ۵۰۰۰ دستگاه تارا دستی نیز از طریق بورس کالا عرضه شدند. با توجه به میانگین قیمت‌های معاملاتی و مقایسه آن با قیمت بازار آزاد، می‌توان نتیجه گرفت خرید تارا دستی سود حدود ۱۰۲ میلیون تومانی برای خریداران به همراه داشت.

نحوه خرید خودرو در بورس

متقاضیان خرید خودرو در بورس باید ابتدا از طریق ثبت‌نام در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی به‌نشانی farabi.ebgo.ir، فرایند اخذ کد آنلاین در بورس کالا را تکمیل کنند. توجه داشته باشید یکی از الزامات خرید خودرو در بورس کالا، افتتاح حساب وکالتی و واریز بهای تعیین شده(پیش‌پرداخت) به این حساب است. جهت افتتاح حساب وکالتی، معرفی‌نامه‌ای از سوی کارگزاری فارابی به‌طور آنلاین صادر می‌شود که متقاضیان باید با معرفی‌نامه مذکور به‌ یکی از بانک‌های منتخب(بانک ملت) مراجعه کنند که جزئیات آن در مقاله نحوه افتتاح حساب وکالتی بورس کالا در دسترس است. پس از افتتاح حساب، باید اطلاعات آن از طریق کلیک روی گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» در سامانه EBGO به کارگزاری فارابی اعلام شود. همچنین اگر تاکنون در سجام ثبت‌نام نکرده‌اید، ضروری است از طریق لینک سجام در این سامانه نیز ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.

پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام، نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه خرید خودرو در بورس کالا از سوی کارگزاری فارابی برای متقاضیان پیامک می‌شود. متقاضی خرید خودرو باید پس از مشخص شدن دوره ثبت سفارش هر خودرو که توسط بورس کالا اطلاع‌رسانی می‌شود، از طریق ورود به سامانه EBGO کارگزاری فارابی نسبت به ثبت‌ سفارش خرید خودروی مورد نظر اقدام کند.

 

 

مراحل خرید خودرو در بورس

۱- اخذ کد آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق farabi.ebgo.ir

۲- افتتاح حساب وکالتی نزد یکی از بانک‌های منتخب(بانک ملت) و اعلام مشخصات آن از طریق کلیک روی گزینه «اعلام شماره حساب» در سامانه EBGO

۳- واریز مبلغ پیش‌پرداخت به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش

۴- ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق این لینک

۵- واریز وجه باقیمانده قیمت خودرو و هزینه‌های جانبی شامل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، بیمه و شماره‌گذاری به حساب‌های اعلامی در اطلاعیه عرضه

 

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره یا راهنمایی می‌توانید از طریق شماره ۰۲۱۲۱۵۶۱۳۰۰ با کارشناسان بورس کالای کارگزاری فارابی در تماس باشید.

 

آموزش نحوه خرید و ثبت سفارش خودرو در  بورس

 

 

آموزش مرحله به مرحله دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو

وارد farabi.ebgo.ir شوید و روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

 

در کادر باز شده اطلاعات و مدارک مورد نیاز نمایش داده می‌شود. جهت تسریع روند ثبت‌نام، پیش از شروع فرایند تصویری از نمونه امضای خود را در یک صفحه سفید آماده کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

 

کد ملی، شماره موبایل ثبت شده در سجام و کد امنیتی را وارد کنید تا پیامک کد تایید به تلفن همراه شما ارسال شود.

خرید خودرو از بورس کالا

 

کد دریافتی از پیامک سجام را در کادر مشخص شده وارد کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

 

در این مرحله مشخصات فردی خود را بررسی و موارد مورد نیاز را کامل کنید. (ثبت موارد ستاره‌دار الزامی است.)

خرید خودرو از بورس کالا

 

اطلاعات مربوط به نشانی محل سکونت خود را کامل کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

 

در این صفحه اطلاعات شغلی خود را ثبت و در بخش نوع فعالیت گزینه «خریدار خودرو» را انتخاب کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

 

اطلاعات مالی شامل ارزش روز دارایی و متوسط درآمد ماهانه خود را وارد کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

 

برای افتتاح حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا از همین صفحه بانک مورد نظر را انتخاب و معرفی‌نامه مربوط به آن را جهت تکمیل و ارائه به بانک چاپ کنید. (به جهت تسریع روند افتتاح حساب‌ وکالتی، توصیه می‌شود بانک ملت را انتخاب کنید.)

خرید خودرو از بورس کالا

 

تصویر نمونه امضای خود را با توجه به شرایط ذکر شده در قسمت مربوطه بارگذاری کنید. توجه داشته باشید در این صفحه بارگذاری نمونه امضا کفایت می کند و نیازی به بارگذاری سایر مدارک نیست.

خرید خودرو از بورس کالا

 

در قسمت تعهدات مشتری،‌ گزینه مربوط به «بازار فیزیکی بورس کالا» را انتخاب کنید. سپس متن تعهد را با دقت مطالعه و در صورت تایید،‌ تیک «قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی» را فعال کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

 

پس از تکمیل مراحل، پیامکی از کارگزاری فارابی جهت تایید مراحل ثبت‌نام برای شما ارسال می‌شود که وجود نواقص در مدارک نیز از همین طریق اطلاع‌رسانی خواهد شد. در صورتی کامل بودن اطلاعات ارسال، طی یک تا دو روز کاری کد بورس کالا صادر و نام کاربری و رمز عبور به شماره موبایل شما ارسال خواهد شد.

سوالات متداول

امکان خرید خودرو با کد بورسی و سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها وجود دارد؟

خیر، جهت خرید خودرو، متقاضی باید کد بازار فیزیکی بورس کالا داشته باشد؛ بنابراین متقاضی خرید خودرو در بورس باید ابتدا از طریق ثبت نام در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی به نشانی farabi.ebgo.ir فرایند اخذ کد آنلاین در بورس کالا را تکمیل کنند.

امکان خرید خودرو با کد آتی وجود دارد؟

خیر، امکان خرید خودرو تنها با کد بازار فیزیکی بورس کالا وجود دارد.

نام کاربری و رمز عبور سامانه EBGO را از کجا دریافت کنیم؟

پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام، نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه خرید خودرو در بورس کالا از سوی کارگزاری فارابی برای متقاضیان پیامک می‌شود و متقاضی خرید خودرو باید در روز عرضه از طریق ورود به سامانه EBGO کارگزاری فارابی نسبت به ثبت‌ سفارش خودروی مورد نظر اقدام کند.

مبلغ پیش پرداخت جهت خرید خودرو را باید به چه حسابی واریز کنیم؟

مشتری باید مبلغ پیش‌پرداخت را به «حساب وکالتی» خود که در هنگام ثبت نام کد بورس کالا اعلام کرده است، واریز کند.

حساب وکالتی چیست؟

منظور از حساب وکالتی، حساب بانکی مشتری است که جهت واریز وجوه پیش‌پرداخت نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح شده و برای مسدود کردن وجوه واریزی به بورس، وکالت داده می‌شود تا در زمان انجام معامله به نام مشتری، وجه مسدودی به حساب تعریف‌شده کارگزار منتقل شود. چنانچه معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود.

نحوه افتتاح حساب وکالتی چگونه است؟

جهت افتتاح حساب وکالتی، در فرایند ثبت‌نام معرفی‌نامه‌ای از سوی کارگزاری فارابی به‌طور آنلاین در سامانه EBGO صادر می‌شود که متقاضیان باید با معرفی‌نامه مذکور به‌ یکی از بانک‌های منتخب مراجعه کرده و پس از افتتاح حساب، اطلاعات آن را به کارگزاری فارابی اعلام کنند.

واریز وجه به حساب وکالتی باید چه زمانی انجام شود؟

مبلغ پیش‌پرداخت که در اطلاعیه عرضه اعلام می‌شود، باید حداقل یک روز قبل از زمان عرضه به حساب وکالتی خریدار واریز شود.

میزان پیش‌پرداخت برای خرید خودرو چقدر است؟

میزان پیش‌پرداخت برای خودروهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال متقاضیان برای خرید خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی باید 30 درصد قیمت پایه هر خودرو را به حساب وکالتی خود واریز می‌کردند. برای مشاهده دقیق میزان پیش‌پرداخت باید به اطلاعیه عرضه مراجعه کنید.

در صورتی که خرید خودرو انجام نشود، مبلغ پیش‌پرداخت چگونه عودت داده خواهد شد؟

در صورتی که در پایان روز عرضه، خرید خودرو برای شما انجام نشود، مبلغ پیش‌پرداخت در همان روز به حساب شما عودت داده خواهد شد.

جزئیات خرید از قبیل قیمت خودرو و میزان پیش‌پرداخت، زمان تحویل و… را از کجا مشاهده کنیم؟

کلیه جزئیات عرضه هر خودرو شامل مشخصات خودرو، قیمت پایه، میزان پیش‌پرداخت، زمان تحویل، رنگ، هزینه‌های جانبی و امکانات در اطلاعیه عرضه منتشر می‌شود. جهت مشاهده اطلاعیه عرضه به آدرس farabi.ebgo.ir مراجعه کنید.

نحوه ثبت سفارش خرید خودرو چگونه است؟

جهت ثبت سفارش خرید خودرو باید به سامانه EBGO کارگزاری فارابی مراجعه کنید.

محل تحویل خودرو چطور تعیین می‌شود؟

محل تحویل خودرو یکی از عاملیت‌های فروش شرکت است که توسط مشتری انتخاب می‌شود؛ بنابراین در صورت خرید خودرو، مشتری باید از طریق سایت شرکت خودروسازی نمایندگی مورد نظر خود را تعیین کند.

پس از خرید، برای تحویل خودرو از نمایندگی چه مدارکی مورد نیاز است؟

1) اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار و صفحه توضیحات(در صورت وجود توضیحات)

2) مدارک احراز محل سکونت

3) ارائه شماره شبا(24 رقمی) با تاییدیه بانک مربوطه