لطفاً شکیبا باشید

 نحوه خرید سکه بانک مرکزی از بورس و مزایای آن

کارگزاری فارابی
۱۸ آبان ۱۴۰۱

خرید اوراق سکه بانک مرکزی از روز سه‌شنبه 17 آبان ماه در بورس آغاز شد. رییس بانک مرکزی طی روزهای گذشته خبر از انتشار اوراق گواهی سکه و عرضه آن با نماد سکه مرکزی در بورس داده است. در این مطلب با این اوراق و ویژگی‌های آن آشنا می‌شوید.

 

نحوه خرید سکه بانک مرکزی

خرید سکه بانک مرکزی دقیقا مشابه با خرید سهام در بورس است، بنابراین سرمایه‌گذار ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورسی کند. پس از دریافت کد بورسی برای خرید سکه در بورس باید وارد سامانه معاملاتی فارابیکسو کارگزاری فارابی شوید و پس از شارژ حساب کاربری خود و جستجوی نماد سکه مرکزی، اقدام به خرید این اوراق کنید.

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، محدودیت‌هایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی جهت خرید اوراق سکه بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثر معادل 100 سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از طریق بورس خریداری کنند، اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون محدودیت می‌توانند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

 

نحوه فروش سکه بانک مرکزی

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان این اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند. سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه خواهد بود. این اوراق در تاریخ سررسید امکان تسویه نقدی نیز دارند و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

 

نقدشوندگی اوراق سکه بانک مرکزی

این اوراق از نقدشوندگی بالایی برخوردارند و بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود. نکته مهم در رابطه با این اوراق، معاف از مالیات بودن آن است. به همین دلیل میزان هزینه‌های معاملاتی در این اوراق نسبت به خرید و فروش سهام در بورس کم‌تر است.

همچنین نکته قابل‌توجه در رابطه با این اوراق امکان توثیق نمودن آن جهت دریافت تسهیلات از بانک‌هاست. طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز دارد. بنابراین اشخاص حقیقی و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا می‌توانند از این اوراق به عنوان یک گزینه ایده‌آل جهت تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود استفاده کنند.

 

هدف از انتشار این اوراق

بازار طلا طی سالیان گذشته نوسان زیادی را تجربه کرده است. در شرایط فعلی که بازار ارز و سکه ملتهب است، بانک مرکزی در نظر دارد با عرضه اوراق سکه در بورس کالا، قیمت رقابتی را در این بازار ایجاد کند تا ضمن کنترل قیمت‌ها، در آینده شاهد کاهش قیمت سکه نیز باشیم. توجه داشته باشید که اگر میانگین قیمت اوراق گواهی سپرده طلا کمتر از بازار باشد، می‌تواند مورد استقبال مردم قرار گیرد که در این صورت حباب سکه نیز تخلیه می‌شود.

 

مزایای خرید سکه در بورس

خرید سکه در بازار آزاد، مشکلات خاص خود را دارد. مهم‌ترین مسئله در رابطه با خرید سکه فیزیکی، امنیت سرمایه‌گذاری آن است که نسبت به خرید سکه در بورس امنیت پایین‌تری دارد. خرید سکه در بورس علاوه بر امنیت بالا، معاف از مالیات است. به همین دلیل هزینه‌های معاملاتی فرد را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر این نگه‌داری سکه فیزیکی دشوار است و خطر سرقت وجود دارد، ولی در سکه خریداری شده در بورس در انبارهای مخصوص نگهداری می‌شود از این حیث هیچ ریسکی برای سرمایه‌گذاران به همراه ندارد.

برچسب ها