لطفاً شکیبا باشید

خرید دیگنیتی در بورس

کارگزاری فارابی
۲۱ خرداد ۱۴۰۲

دیگنیتی را می‌توان یکی از محبوب‌ترین محصولات گروه بهمن‌موتور دانست که طی سال‌های گذشته توانسته فروش خوبی را برای این خودروساز رقم بزند. این کراس‌اوور محبوب بازار در دو نسخه پرایم و پرستیژ در بازار ایران عرضه می‌شود. دی‍گنیتی پرایم مدل پایه این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ است که توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار را دارد؛ اما مدل پرستیژ یک کراس‌اوور قدرتمند با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی توربو شارژ بوده که قدرت بالای ۲۳۱ اسب بخاری را تولید می‌کند. علاوه‌بر قدرت موتور، این دو خودرو تفاوت‌های ظاهری جزئی نیز دارند که ظاهر دیگنیتی پرستیژ را نسبت به برادر بزرگتر خود جذاب‌تر می کند.


قیمت تمام شده دیگنیتی در بورس

خرید دیگنیتی پرستیژ از بورس شامل مالیات و هزینه‌های جانبی می‌شود. برای این خودرو ۹ درصد مالیات بر مبنای قیمت معاملاتی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر مالیات هزینه‌های جانبی این خودرو برای بیمه و شماره‌گذاری و… در مجموع در بورس مبلغ ۳۵ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۲۳۱ تومان اعلام شده است. بنابراین برای محاسبه قیمت تمام شده دیگنیتی پرستیژ در بورس باید ۹ درصد از قیمت معامله و مجموع هزینه‌های جانبی را به قیمت معامله خودرو اضافه کنید.

 

نقدینگی مورد نیاز برای خرید دیگنیتی در بورس

برای خرید دیگنیتی از بورس کالا، ابتدا باید مبلغ معینی را به‌عنوان پیش پرداخت به حساب وکالتی خود واریز کنید. حساب وکالتی، همان حساب بانکی مشتری است که برای واریز وجوه پیش‌پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام ثبت نام کد بورس کالا جهت خرید خودرو، این حساب باید نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح شود. در واقع می‌توان گفت کاربرد این حساب برای مسدود کردن وجوه واریزی برای خرید در بورس کالا است که از این طریق به بورس، وکالت داده می‌شود تا در زمان انجام معامله به نام مشتری، وجه مسدودی به حساب تعریف‌شده کارگزار منتقل شود. در نظر داشته باشید، اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده نیز در همان روز آزاد خواهد شد.

میزان پیش پرداخت تعیین شده برای دیگنیتی پرستیژ در آخرین اطلاعیه عرضه، ۱۰۰ درصد قیمت پایه خودرو اعلام شده است.

 

مراحل خرید خودرو از بورس کالا

فرایند خرید خودرو در بورس از طریق سامانه EBGO کارگزاری فارابی انجام می‌شود و متقاضیان باید مراحل ذیل را جهت خرید این خودرو در بورس طی کنند:

۱- اخذ کد آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق farabi.ebgo.ir

۲- افتتاح حساب وکالتی نزد یکی از بانک‌های منتخب(بانک ملت) و اعلام مشخصات آن از طریق کلیک روی گزینه «اعلام شماره حساب» در سامانه EBGO

۳- واریز مبلغ پیش‌پرداخت به حساب وکالتی، یک روز قبل از ثبت سفارش

۴-  ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق این لینک

۵- واریز وجه باقیمانده قیمت خودرو و هزینه‌های جانبی شامل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، بیمه و شماره‌گذاری به حساب‌های اعلامی در اطلاعیه عرضه

 

مهلت ثبت سفارش خرید دیگنیتی از بورس

مهلت ثبت سفارش برای خرید خودرو معمولا تا ساعت ۱۷ روز قبل از عرضه است. با توجه به این‌که زمان عرضه دیگنیتی پرستیژ روز ۵ دی ماه است، بنابراین متقاضیان جهت خرید این خودرو می‌توانند تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۴ دی ماه سفارش خود را در سامانه EBGO کارگزاری فارابی ثبت کنند.
توجه داشته باشید لازمه ثبت سفارش خرید در سامانه EBGO، واریز مبلغ پیش پرداخت به حساب وکالتی خواهد بود؛ بنابراین اگر خریدار مبلغ پیش پرداخت را در حساب وکالتی خود نداشته باشد، امکان ثبت سفارش نیز نخواهد داشت.

 

زمان و نحوه تحویل خودرو

برای مشاهده زمان دقیق تحویل خودرو باید به اطلاعیه عرضه آن که در سامانه EBGO کارگزاری فارابی منتشر می‌شود مراجعه کنید. زمان تحویل دیگنیتی پرستیژ ۱۲ شهریور ماه اعلام شده است. اما بهمن موتور در عرضه‌های گذشته خوش‌قولی کرده و دیگنیتی را زودتر از موعد به خریداران تحویل داده است. خریداران جهت تحویل خودرو باید یکی از نمایندگی‌های مجاز شرکت بهمن موتور را مشخص کنند و در زمان تحویل به همراه مدارک هویتی خود به همان نمایندگی مراجعه کنند.

توجه داشته باشید، از آن‌جایی که خودروهای قابل عرضه در بورس به نام خریدار سند می‌خورند، بنابراین کلیه هزینه‌های جانبی خودروی دیگنیتی نیز باید توسط شخص خریدار و از حساب بانکی شخص خریدار به حساب شرکت بهمن موتور واریز شود.

 

محدودیت‌های عرضه دیگنیتی در بورس

بورس کالا محدودیت‌هایی را برای خرید دیگنیتی در بورس در نظر گرفته است که بر اساس آن

  1. هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه در تاریخ اعلامی و صرفا برای یک خودرو است.
  2. خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند.
  3. اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شدند، امکان ثبت سفارش ندارند.

 

سود خرید دیگنیتی در بورس چقدر است؟

برای محاسبه سود خرید دیگنیتی در بورس باید نگاهی به قیمت تمام شده خرید این خودرو در بورس و مقایسه آن با قیمت بازار آزاد داشته باشیم. قیمت بازار آزاد این خودرو و قیمت تمام شده عرضه‌های گذشته این خودرو به شرح ذیل است:

 

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره یا راهنمایی، می‌توانید از طریق شماره 02121561130 با کارشناسان بورس کالای کارگزاری فارابی در تماس باشید.