لطفاً شکیبا باشید

خرید هایما در بورس

کارگزاری فارابی
۴ بهمن ۱۴۰۱

خرید خودرو از بورس کالا به دلیل شفافیت بالای آن و عدم قیمت‌گذاری دستوری، مدتی است که به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های خرید خودرو شناخته می‌شود. ایران خودرو یکی از شرکت‌های خودروسازی فعال در این بازار است که محصولات خودرو را از طریق بورس کالا به فروش می‌رساند. هایما به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین محصولات گروه ایران خودرو در بورس، در حال حاضر در سه مدل هایما S5، هایما S7 و هایما S8 در بورس عرضه می‌شود. این کراس‌اوور نسبتاً جذاب بازار، با امکانات معقول و البته قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر خودروهای هم‌رده خود، توانسته فروش خوبی را برای ایران خودرو رقم زند. تاکنون عرضه هایما با قیمت رقابتی و بدون قرعه‌کشی از طریق بورس کالا، با استقبال خوبی از سوی متقاضیان همراه بوده است که در ادامه با این خودرو و نحوه خرید آن از بورس بیشتر آشنا می‌شود.

ورود هایما S8 برای اولین بار به بازار ایران

هایما S8 برای اولین توسط بورس کالا به بازار خودرو وارد می‌شود. این خودرو به نسبت هایما S5 و S7 به مراتب جدیدتر بوده و از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار است. موتور این خودرو از نوع ۱۶۰۰ سی‌سی توربو شارژ بوده که توان تولید ۱۹۲ اسب بخار قدرت را دارد. هایما 8S یک کراس‌اوور نیمه‌لوکس سایز متوسط دیفرانسیل جلو محسوب می‌شود که با طراحی اسپرت و مشخصات فنی مناسبش، قادر است نظر جوانان را به خود جلب کند و به لطف کابین نسبتاً جادار و امکانات جانبی پرشمار، در استفاده‌های خانوادگی نیز کارآمد ظاهر شود. مانند تمام خودروهای جدید عرضه شده در بازار، پیش‌بینی می‌شود هایما S8 نیز با استقبال گسترده خریداران همراه شود.

 

هایما S7 و امکانات آن

هایما S7 برای اولین بار در سال ۹۴ وارد بازار ایران شد. این خودرو در ابتدا با موتور ۲ لیتری تولید می‌شد؛ اما پس از مدتی ایران خودرو تصمیم گرفت، فیس‌لیفت آن را با نام هایما S7 توربو تولید و عرضه کند. هایما S7 توربو با موتور ۱٫۸ لیتری در بازار ایران عرضه می‌شود و توان تولید ۱۷۰ اسب‌بخار دارد. شتاب صفر تا صد آن ۱۰٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد و مصرف سوخت ترکیبی‌اش نیز ۸٫۳ لیتر در صد کیلومتر است. هایما S7 با ۴۰۰ لیتر حجم صندوق‌عقب و فضای کافی برای ۵ سرنشین، خودروی مناسبی برای مسافرت محسوب می‌شود.
از اواخر سال ۱۳۹۹ تولید هایما S7 پلاس نیز آغاز شده است. هایما S7‌ پلاس از لحاظ فنی تفاوت چندانی با هایما S7 معمولی نمی‌کند و کمی ظاهر داخلی آن مانند صفحه کیلومتر، تریم فرمان، رودری‌ها و روکش صندلی‌ها بهبود یافته است.

معرفی خودروی هایما S5

هایما S5 نیز در زمره کراس‌اوورهای محبوب بازار قرار می‌گیرد. این خودرو نسبت به هایما S7 طراحی مدرن‌تری دارد ولی فضای کمتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. هایما S5 از موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۴۸ اسب‌بخار بهره می‌برد. موتور توربوشارژ این خودرو با وجود حجم کم، توان و گشتاور خوبی دارد. شتاب صفر تا صد این کراس‌اوور ۹ ثانیه و حداکثر سرعتش نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز نسبتا پایین و حدود ۸ لیتر است. این خودرو برای ۵ سرنشین فضای کافی و مناسبی را فراهم می‌کند و حجم صندوق‌عقب آن نیز ۳۲۰ لیتر است که رضایت‌بخش است.

هایما S5 پلاس نیز مدتی است که وارد بازار شده است. این خودرو در واقع فیس‌لیفتی از هایما S5 است که البته تفاوت چندانی نیز با آن ندارد. تنها تفاوت هایما S5 پلاس با هایما S5 استفاده از گیربکس ۶سرعته اتوماتیک است. در هایما S5 پلاس برای رفع کاستی‌های گیربکس، به‌ویژه در سربالایی‌ها و سرازیری‌ها، از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده شده است. درنتیجه، رانندگی در شیب‌ها راحت‌تر شده و شتاب خودرو نیز بهبود یافته است. البته فراموش نکنید که هایما S5 پلاس موتور قدرتمندتری دارد و از مشخصات فنی بهتری مانند قدرت ۱۶۱ اسب‌بخاری بهره می‌گیرد.

 

جزئیات آخرین عرضه هایما در بورس

در جدیدترین عرضه هایما در بورس تعداد ۲۰۰۰ دستگاه خودروی هایما S8 از طریق بورس کالای ایران در روز ۴ بهمن ماه عرضه شد. قیمت پایه در نظر گرفته شده برای این خودرو  ۷۴۳ میلیون تومان بود. اما با استقبال چشم‌گیر خریداران بورسی از این خودرو، قیمت تمام شده آن به حدود یک میلیارد و ۱۵۸ میلیون تومان رسید. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که قیمت بازار این خودرو هنوز نامشخص است و ایران خودرو تصمیم گرفت قیمت‌گذاری این خودرو را برای اولین بار از طریق بورس کالا و براساس عرضه و تقاضا موجود در بازار مشخص کند.

مراحل خرید هایما از بورس

خرید هایما از بورس، مانند خرید سایر خودروها از طریق سامانه EBGO کارگزاری فارابی انجام می‌شود و متقاضیان باید مراحل ذیل را جهت خرید این خودرو در بورس طی کنند:

۱- اخذ کد آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق farabi.ebgo.ir

۲- افتتاح حساب وکالتی نزد یکی از بانک‌های منتخب(بانک ملت) و اعلام مشخصات آن از طریق کلیک روی گزینه «اعلام شماره حساب» در سامانه EBGO

۳- واریز مبلغ پیش‌پرداخت به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش

۴- ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق این لینک

۵- واریز وجه باقیمانده قیمت خودرو و هزینه‌های جانبی شامل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، بیمه و شماره‌گذاری به حساب‌های اعلامی در اطلاعیه عرضه

 

نحوه تحویل خودرو

خریداران پس از تایید خرید خود، باید در زمان تعیین شده اقدام به واریز باقی‌مانده وجوه معاملاتی و سایر هزینه‌ها مانند مالیات بر ارزش افزوده و عوارض به حساب‌های اعلامی شرکت کنند که جزئیات این مبالغ و شماره‌ حساب‌ها در اطلاعیه عرضه خودرو تعیین شده است. خریداران پس از تایید خرید خود، جهت تحویل خودرو باید یکی از نمایندگی های مجاز شرکت ایران خودرو را مشخص کنند و در زمان تحویل به همراه مدارک هویتی خود به همان نمایندگی مراجعه کنند.

 

محدودیت‌های عرضه هایما در بورس

بورس کالا محدودیت‌هایی را برای خرید هایما در بورس در نظر گرفته است که بر اساس آن

  1. هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه در تاریخ اعلامی و صرفا برای یک خودرو است.
  2. خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند.
  3. اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شدند، امکان ثبت سفارش ندارند.
  4. اشخاصی که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون موفق به خرید خودرو از یکی از شرکت‌های خودروسازی شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

سود خرید هایما در بورس چقدر است؟

برای محاسبه سود خرید هایما در بورس باید نگاهی به قیمت تمام شده خرید این خودرو در بورس و مقایسه آن با قیمت بازار آزاد داشته باشیم. قیمت بازار آزاد این خودرو و قیمت تمام شده عرضه‌های گذشته این خودرو به شرح ذیل است:

 

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره یا راهنمایی جهت خرید خودرو می‌توانید از طریق شماره 02121561130 با کارشناسان بورس کالای کارگزاری فارابی در تماس باشید.