لطفاً شکیبا باشید

احراز هویت کد بورسی در دفاتر پیشخوان دولت

کارگزاری فارابی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

احراز هویت برای دریافت کد بورسی در دفاتر پیشخوان دولت مبحثی است که شاید سؤال در ذهن شما ایجاد کرده باشد. زمانی که شما جهت انجام امور مالی به یک بانک مراجعه می‌کنید، بانک از شما شماره‌حسابتان را می‌خواهد. به عبارتی تمامی امور بانکی شما از طریق شماره‌حساب منحصربه‌فردتان صورت می‌پذیرد. در بورس نیز جهت فعالیت نیاز به یک شناسه منحصربه‌فرد دارید. این شناسه به کد بورسی یا کد سهامداری معروف است. درواقع کد بورسی همانند کد ملی برای هر فرد منحصربه‌فرد است و تا زمانی که این کد تعریف نگردد شما نمی‌توانید در هیچ نهادی اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم نمایید و شخصاً به خریدوفروش اوراق بهادار بپردازید. هر فرد علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بورس باید از یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، کد بورسی دریافت نمایید.

جهت دریافت کد بورسی می‌توانید از طرق زیر اقدام نمایید.

۱-مراجعه به یکی از شعب کارگزاری بورس

۲-ثبت‌نام آنلاین از طریق سایت کارگزاری‌هایی که امکان ثبت‌نام آنلاین در آن‌ها وجود دارد

در هر یک از روش‌های ذکرشده، فرد باید مدارک زیر را به همراه داشته باشد:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • آدرس و مشخصات پستی متقاضی
  • شماره‌حساب و اطلاعات بانکی متقاضی

پس از انجام ثبت‌نام به هر یک از روش‌های بالا، باید احراز هویت مشتری صورت گیرد. برای این کار فرد می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری فرایند احراز هویت خود را انجام دهد. در کارگزاری فارابی، علاوه بر روش مرسوم ذکرشده، فرد می‌تواند به روش‌های زیر نیز فرایند احراز هویت خود را انجام دهد.

  1. استفاده از خدمت بیکسو پیک در شهرهای بزرگ کشور (مراجعه همکاران کارگزاری فارابی به آدرس اعلامی مشتری)
  2. مراجعه حضوری به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت

دفاتر پیشخوان دولت امروزه تقریباً در اکثر شهرها وجود دارد و همین امر باعث می‌شود این دفاتر یک دسترسی آسان برای احراز هویت محسوب شوند.

با توجه به‌ضرورت ثبت‌نام در سامانه سجام، پس از احراز هویت کارگزاری، لازم است حتماً با همراه داشتن اصل كارت ملي و شناسنامه و كد پيگيری ده‌رقمی سجام، به يكي از شعب منتخب كارگزاري فارابی يا دفاتر پيشخوان دولت جهت نهايی شدن فرايند احراز هويت مراجعه نماييد. حال وقتی احراز هویت کارگزاری از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود، همان‌جا می‌توان احراز هویت سجام را نیز انجام داد. اگر اطلاعاتی در مورد سجام ندارید، می‌توانید در مقاله‌ای با ضرورت ثبت‌نام در سجام آشنا شوید.

 

دفاتر پیشخوان منتخب

با توجه به محدودیت تعداد شعب کارگزاری در سراسر کشور، بسیاری از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس، نمی‌توانستند فرایند احراز هویت خود را به‌راحتی انجام دهند. درگذشته افرادی که دسترسی به شعب کارگزاری نداشتند، باید پس از ثبت‌نام در سایت کارگزاری و دریافت ایمیل فرم‌های ثبت نامی خود، جهت احراز هویت به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کردند و گواهی امضا دریافت کرده و به همراه سایر فرم‌ها به یکی از دفاتر کارگزاری ارسال می‌کردند. این کار علاوه بر زمان‌بر بودن، شامل هزینه بالایی نیز می‌شد و به همین دلیل بسیاری از مشتریان شهرهایی که کارگزاری در آن‌ها شعبه نداشت، تمایلی به انجام این کار نداشتند.

با توجه به گستردگی شعب دفاتر پیشخوان در سراسر کشور و دسترسی تمام آحاد جامعه به این دفاتر، هم‌اینک طبق توافقی که بین کارگزاری فارابی و دفاتر پیشخوان دولت صورت گرفته است، علاقه‌مندانی که تمایل به احراز هویت کد بورسی دارند، می‌توانند به یکی از شعب منتخب دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه نموده و فرایند احراز هویت خود را انجام دهند. به‌این‌ترتیب متقاضی دریافت کد بورسی، پس از ثبت‌نام اولیه در سایت کارگزاری فارابی، می‌تواند جهت احراز هویت گزینه دفاتر پیشخوان را انتخاب نموده و از لیست دفاتر پیشخوان منتخب استان و شهر خود، دفتری که دسترسی ساده‌تری برای او دارد را انتخاب نماید. در زمان مراجعه به دفتر پیشخوان مربوطه، متقاضی دریافت کد بورسی، می‌تواند با ارائه مدارک شناسایی خود از قبیل شناسنامه و کارت ملی و تأیید این مدارک توسط متصدی مربوطه، احراز هویت خود را تکمیل نماید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که علاوه بر احراز هویت کارگزاری فرد باید احراز هویت سامانه سجام را نیز انجام دهد. متقاضیان دریافت کد بورسی می‌توانند از طریق دفاتر پیشخوان منتخب دولت، احراز هویت سجام خود را نیز انجام دهند. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که فرایند احراز هویت در دفاتر پیشخوان شامل هزینه حداقل نیز است درصورتی‌که فرایند احراز هویت در شعب کارگزاری فارابی هزینه‌ای را متوجه سرمایه‌گذار نمی‌کند.