لطفاً شکیبا باشید

جزئیات واگذاری صندوق سرمایه‌گذاری به متولدین ۱۴۰۱

کارگزاری فارابی
۱ خرداد ۱۴۰۲

با تصویب مجلس شورای اسلامی و با اجرای طرح جوانی جمعیت، قرار است به متولدین سال 1400 و پس از آن، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی تخصیص داده شود. براساس این طرح برای متولدین سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰ میلیون ریال، متولدین سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵ میلیون ریال و برای متولدین ۱۴۰۲ مبلغ ۲۰ میلیون ریال از واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. مشمولان می‌توانند با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، سه صندوق را از فهرست صندوق‌های سهامی موجود برای فرزندان خود انتخاب کنند. فروش واحدهای صندوق تا سن 24 سالگی یا زمان ازدواج مشمولان امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین با توجه به بازه زمانی بیش از بیست ساله این طرح، والدین باید با انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری، از حفظ ارزش روز دارایی فرزندان‌شان اطمینان حاصل کنند. در ادامه این مطلب به بیان نحوه ثبت‌نام و انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری پرداخته‌ایم.

 

نحوه ثبت‌نام نوزادان در طرح جوانی جمعیت

واگذاری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی برای متولدین ۱۴۰۱ درحال انجام است؛ اما یکی از مهم‌ترین سوالات در این زمینه، جزئیات و نحوه ثبت‌نام مشمولان است. درحال حاضر والدین متولدین سال ۱۴۰۱ می‌توانند با انجام مراحل زیر در «پنجره خدمات دولت هوشمند» فرزند خود را ثبت‌نام کنند.

1. ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir

2.وارد کردن شماره موبایل والدین فرزند و دریافت کد یکبار مصرف

3.ورود به بخش «طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت»

 

4.مشاهده اطلاعات فرزندان


5.انتخاب نام فرزند و درج تاریخ تولد

6.ارسال مشخصات و نمایش اطلاعات فرزند

7.انتخاب بانک عامل

 

8.انتخاب صندوق مورد نظر(شما می‌توانید سه صندوق از 35 صندوق موجود را برای فرزند خود انتخاب کنید)

 

لازم به ذکر است که والدین نوزادان باید مراحل ثبت‌نام و احراز هویت سجام خود را تکمیل کرده باشند. در صورتی‌که هنوز سجامی نشده‌اید، می‌توانید از طریق این لینک نسبت به ثبت‌نام و احراز هویت سجام خود اقدام کنید.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به‌حساب می‌آید. صندوق‌ها برای افرادی مناسب هستند که از دانش کافی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند یا به دلیل مشغله‌ کاری، امکان تحلیل و بررسی بازار را ندارند. دارایی‌های خرد افراد در صندوق‌ها جمع‌آوری و توسط تیمی متشکل از تحلیلگران حرفه‌ای و باتجربه، مدیریت می‌شود. دارایی‌های صندوق مانند سهام شرکت‌ها، به بخش‌های کوچکی تقسیم می‌شود که به آن «واحد سرمایه‌گذاری» می‌گویند و هر سرمایه‌گذار براساس میزان دارایی، مالک تعدادی از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق می‌شود.

صندوق‌ها دارایی‌های خود را در بازارها و ابزارهای مختلفی مانند بورس، طلا، اوراق بدهی، سپرده بانکی و… سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌هایی که واحدهای آن‌ها در طرح جوانی جمعیت به نوزادان تخصیص داده می‌شود، از نوع صندوق‌های سهامی هستند که بیشتر دارایی آن‌ها در شرکت‌های خوب و مستعد بازار سرمایه‌گذاری شده است. صندوق‌ها از قابلیت نقدشوندگی بالاتری نسبت به سایر دارایی‌ها برخوردار هستند؛ به همین دلیل همواره در موقعیت‌های رکودی اقتصاد، به‌سادگی نقد می‌شوند.

 

یک صندوق سرمایه‌گذاری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بتوانید یک صندوق سرمایه‌گذاری خوب را انتخاب کنید، باید به سابقه عملکرد آن صندوق توجه داشته باشید. برای مثال صندوقی که توسط گروهی با سابقه فعالیت طولانی در بازار سرمایه فعالیت می‌کند، می‌تواند در مواقع صعود و نزول بازار بهترین عملکرد را داشته باشند. دومین نکته در انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری مناسب، بررسی عملکرد مدیریت دارایی آن شرکت در سایر دارایی‌ها است. برای مثال شرکتی که در مدیریت دارایی صندوق سهامی خود که از زمان آغاز فعالیت به بازدهی بیش از 24000 درصدی، یعنی بالاتر از تمامی بازارها و حتی شاخص بورس رسیده است، گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

 

مدیریت دارایی فارابی چه عملکردی دارد؟

گروه مالی فارابی با بیش از ۱۴ سال سابقه فعالیت در حوزه کارگزاری و مدیریت دارایی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های مالی در بازار سرمایه ایران شناخته می‌شود. از صندوق سهامی اکسیر فارابی می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای موفق از عملکرد دارایی‌های تحت مدیریت این شرکت نام برد. صندوق اکسیر فارابی با بازدهی بیش از ۲۴ هزار درصدی در ۱۴ سال گذشته، یکی از نخستین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس ایران به‌حساب می‌آید. بازدهی دارایی‌های تحت مدیریت فارابی نه تنها از رقبا پیشی گرفته، بلکه از زمان فعالیت تاکنون سودی بالاتر از تمامی بازار‌ها مانند مسکن، طلا، سکه و دلار نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است.

تصویر زیر نموداری از مقایسه عملکرد مدیریت دارایی فارابی و سایر بازارها طی 14 سال گذشته است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با فرض سرمایه‌گذاری 10 میلیون تومان در هر یک از بازارها، در این مدت دارایی سرمایه‌گذاران مدیریت دارایی فارابی به بیش از دو میلیارد تومان می‌رسید که حتی با شاخص کل بورس نیز اختلاف قابل ملاحظه‌ای دارد.


چرا صندوق سلام فارابی را برای فرزندان خود انتخاب کنیم؟

صندوق سرمایه‌گذاری سلام فارابی درحال حاضر یکی از پنج صندوق تحت مدیریت این شرکت است. این صندوق که حدود یک سال از شروع فعالیت آن می‌گذرد، به‌پشتوانه تجربه و تخصص فارابی در مدیریت دارایی، در بازه آبان 1401 تا اردیبهشت 1402 موفق به ثبت رکورد بازدهی 147 درصدی شده است. عملکرد قابل قبول این صندوق که در صعودهای بورس، بالاتر از شاخص کل حرکت می‌کند و در روندهای نزولی کاهش کمتری را تجربه می‌کند، سلام فارابی را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل کرده است. با توجه به بازه زمانی بیش از 20 ساله طرح واگذاری واحدهای صندوق‌ها به نوزادان، والدین می‌توانند با انتخاب بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از حفظ ارزش دارایی فرزندان‌شان اطمینان حاصل کنند.