لطفاً شکیبا باشید

اقتصاد ایران و جهان به کدام سو می‌رود؟

کارگزاری فارابی
۱۰ مرداد ۱۴۰۱

افزایش بی‌سابقه نرخ تورم، بی‌ثباتی بازارهای مالی، رشد قیمت نفت و… همگی باعث شده معادلات سرمایه‌گذاری پیچیده‌تر از هر زمانی شود. جدیدترین شماره فصلنامه مگزون به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد ایران و بازارهای بین‌المللی در مقطع کنونی می‌پردازد و با نگاهی تحلیلی، آینده بازارها را بررسی می‌کند.

 

«در این مقطع حساس کنونی!» گزاره‌ای کلیشه‌ای است که در سال‌های اخیر بارها درباره آن شنیده‌ایم، اما شرایط امروز به‌گونه‌ای است که مردم عمیقا مفهوم این جمله را در زندگی روزانه خود احساس می‌کنند. بحران‌های مختلف مانند بحران کم‌آبی، کمبود برق به‌ویژه در ماه‌های گرم سال، بحران افزایش سن جمعیت، افسار گسیختگی قیمت‌ها در بازار مسکن و اجاره‌بها در داخل، ابهام در مذاکرات وین و تنش‌های ایجاد شده ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و به تبع آن افزایش نرخ کامودیتی‌ها، همه و همه بر شرایط اقتصادی داخلی تاثیر گذاشته‌اند و در حال حاضر شرایط مبهمی را پیش‌روی اقتصاد کشور قرار داده‌اند.

علاوه بر موارد فوق، موضوع حذف نرخ ارز ترجیحی 4200 تومانی و شوک‌های اقتصادی پیش‌آمده، موجب شد تا انتظارات تورمی افزایش یابد. تاثیر این موضوع در بازار سرمایه نیز دیده شد و برای مدتی هرچند کوتاه، صنایعی مانند صنعت غذایی و شوینده سبزپوش شدند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت احیای برجام و شکل‌گیری تعامل مناسب با سایر کشورها و انجام گشایش‌های اقتصادی در کشور، رشد اقتصادی هشت درصدی در سال 1401 محقق شود. اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد رشد قابل ملاحظه تجارت خارجی ایران در سال جاری خواهیم بود. در ضمن طبق شنیده‌ها، در حال حاضر ایران حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1401، این مقدار به 4.1 میلیون بشکه نیز برسد؛ اما از طرف دیگر و در صورت عدم احیای برجام که در حال حاضر سناریویی قوی‌تر به نظر می‌رسد و در کنار آن در دست گرفتن بازار نفت ایران توسط روسیه، پیش‌بینی می‌شود که تجارت خارجی و رشد اقتصادی ایران مثبت نباشد.

در رابطه با نرخ ارز در سال 1401، کارشناسان معتقدند، اگرچه با توجه به چشم‌انداز تورمی حاکم بر اقتصاد کشور افزایش نرخ ارز دور از ذهن نیست، اما با توجه به وضعیت درآمدهای نفتی دولت که نسبت به سال‌های گذشته احتمالا افزایش می‌یابد، توان دولت برای سرکوب نرخ ارز بیش از سال‌های قبل ارزیابی می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود نرخ ارز هم‌پای سایر بازارهای مالی رشد نکند و حتی بازگشت نرخ ارز غیررسمی به ارقام زیر 30 هزار تومان نیز دور از انتظار نخواهد بود.

به غیر از بحث چشم‌انداز بازارهای مالی و اقتصاد کشور، تحلیل‌گران در مگزون معتقدند با وجود روند کم‌ثبات اکثر شرکت‌های بورسی، اما همچنان گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌شود که در این شماره به تحلیل سبدی از بهترین سهام بازار در شرایط فعلی پرداخته شده است.

تحلیل‌های بیشتر و اطلاعات دقیق‌تر درباره اقتصاد ایران و جهان را می‌توانید با دانلود رایگان فایل مگزون از طریق کلیک روی این لینک دریافت کنید.