سطح حمایت و مقاومت در بورس

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نحوه شناسایی سطح حمایت و مقاومت قیمت سهام

برای خرید و فروش سهام باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرد. یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب سهام مناسب، ارزیابی سطوح حمایت و مقاومت آن است.

سازوکار انجام معامله و قیمت‌گذاری در بازارهای مالی، براساس عرضه و تقاضا است. زمانی که سهامداران به این نتیجه برسند که یک سهم با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است، اقدام به خرید آن سهم می‌کنند که منجر به بالا رفتن فشار تقاضا در این سهم می‌شود. به سطحی از قیمت که در آن تقاضای خرید بالا می‌رود، سطح حمایت قیمت سهم گفته می‌شود.

عکس این حالت زمانی است که سهام یک شرکت با قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی خود در بازار معامله شود. در این شرایط تقاضای فروش و در نتیجه عرضه سهام افزایش می‌یابد که به این سطح از قیمت که قدرت فروشندگان از خریداران بیشتر می‌شود، سطح مقاومت قیمت سهام گفته ‌می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت، سطح حمایتی ناحیه‌ای از قیمت است که تقاضا برای سهم افزایش می‌یابد. به عبارتی در این سطح احتمال تغییر روند بازار از نزولی به صعودی زیاد می‌شود. در طرف مقابل سطح مقاومتی ناحیه‌ای از قیمت است که فشار عرضه در آن زیاد شده و احتمال تغییر روند صعودی به نزولی افزایش می‌یابد.

 

نحوه شناسایی سطح حمایت و مقاومت قیمت سهام

برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت، باید از نمودار قیمت کمک گرفت. ابزارهای مختلفی برای شناسایی این سطوح با استفاده از تحلیل تکنیکال وجود دارد. به طور کلی می‌توان این سطوح را به 4 دسته کلی تقسیم کرد:

  • حمایت و مقاومت استاتیک
  • حمایت و مقاومت داینامیک
  • حمایت و مقاومت روندی
  • حمایت و مقاومت روانی

هر کدام از این سطوح نواحی خاصی از قیمت را نشان می‌دهند که احتمال بازگشت یا تغییر روند در آن‌ها بالاست. در ادامه با هر یک از این نواحی بیشتر آشنا می‌شویم.

 

پیشنهاد مطالعه : <<پولبک چیست؟>>

 

حمایت و مقاومت استاتیک

حمایت و مقاومت استاتیک همان قله‌ها و دره‌های ثبت شده گذشته در نمودار هستند. ریشه این حمایت و مقاومت در این اصل نهفته است که قیمت‌ها تمایل دارند به قیمت‌های تاریخی خود واکنش نشان دهند. به عنوان مثال در شکل زیر نواحی قرمز رنگ سطوح مقاومتی سهم و نواحی سبز رنگ نیز سطوح حمایتی آن را نمایش می‌دهند.

حمایت و مقاومت استاتیک

 

 

 

حمایت و مقاومت داینامیک

در تحلیل تکنیکال ابزارهای خاصی به‌نام اندیکاتور وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان سطوح حمایت و مقاومت داینامیک یا پویا را مشخص کرد. علت نام‌گذاری این نواحی به نام داینامیک این بوده که این سطوح قیمتی، اعداد ثابتی نیستند و با تحرکات نمودار و تغییرات قیمت، مدام در حال تغییر هستند. به عنوان مثال در شکل زیر قیمت در برخورد به خط قرمز رنگ که یه «میانگین متحرک» است، بارها واکنش نشان‌ می‌دهد. اگر این واکنش با رشد قیمت همراه باشد به آن ناحیه سطح حمایتی گفته می‌شود و اگر منجر به ریزش قیمت شود، آن ناحیه سطح مقاومتی است.

 

حمایت و مقاومت داینامیک

 

حمایت و مقاومت روندی

حمایت و مقاومت روندی، با استفاده از ابزارهای شناسایی روند مشخص می‌شود. این نواحی را می‌توان با استفاده از ترسیم خط روند شناسایی کرد. به عنوان مثال با ترسیم خطوط روند صعودی و نزولی نمودار زیر، نواحی سبز رنگ سطوح حمایتی نمودار را مشخص می‌کنند و نواحی قرمز رنگ نیز نمایانگر سطوح مقاومتی آن هستند.

حمایت و مقاومت روندی

 

حمایت و مقاومت روانی

حمایت و مقاومت روانی، اعداد رند قیمت یا قله‌ها و دره‌های تاریخی سهم هستند که عموما در نمودارهای تعدیل نشده قابل مشاهده است. زمانی که سهم به این نواحی قیمتی می‌رسد، با افزایش عرضه و تقاضا مواجه می‌شود. به عنوان مثال اعداد رند مانند 1000 تومان، به عنوان یک سطح حمایتی و مقاومتی روانی شناخته می‌شود. اعداد رند دیگر مانند 10000 تومان یا شاخص 1 یا 2 میلیون واحدی نیز به عنوان حمایت یا مقاومت روانی شناخته‌ می‌شوند.

 

نتیجه‌گیری

شناسایی درست سطوح حمایت و مقاومت کمک زیادی به سرمایه‌گذاران برای انتخاب سهام مناسب می‌کند. نحوه خرید سهام یا فروش‌ آن نیز در سطوح حمایتی و مقاومتی اهمیت بالایی دارد. خرید و فروش پله‌ای در نواحی حمایتی  و مقاومتی یکی از راهکارهای ایده‌آل برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این نواحی است.