لطفاً شکیبا باشید

خرید شاهین در بورس

کارگزاری فارابی
۱۷ دی ۱۴۰۱

 

یکی از راه‌های خرید خودرو، از طریق بورس است. خرید خودرو از بورس کالا علاوه بر شفافیت، با توجه به قیمت‌گذاری منصفانه، می‌تواند بازدهی خوبی برای خریداران به همراه داشته باشد. شرکت سایپا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی کشور نیز در این بازار اقدام به فروش خودرو می‌کند. شاهین یکی از جدیدترین محصولات شرکت سای‍پا است که به‌عنوان اولین خودروی عرضه شده در بورس این شرکت بزرگ خودروسازی شناخته می‌شود. 

طراحی ظاهری شاهین نسبت به دیگر تولیدات خودروسازان داخلی به مراتب زیباتر است؛ اما از لحاظ فنی همان موتور ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپی که در تیبا، ساینا و کوییک استفاده شده بود، در شاهین هم استفاده شده است. البته موتور شاهین با سایر اعضای هم خانواده خود تفاوت‌‌هایی نیز دارد. موتور شاهین مجهز به توربو شارژ است و قدرت آن می‌تواند از ۸۷ اسب بخار با تنفس طبیعی به ۱۱۰ اسب بخار با توربوشارژ هم برسد. به لطف این موتور تقویت شده دیگر نیازی نیست نگران سربالایی جاده‌ها باشید! شاهین از فرمان برقی نرمی برخوردار است و علاوه بر دید کافی به اطراف از طراحی داخلی و صندلی‌های بهتر و راحت‌تری نسبت به سایر محصولات سایپا نیز برخوردار است. به همین دلیل سایپا امیدوار است تا بتواند در این رده قیمتی، رضایت مشتریان را جلب کند.

جزئیات آخرین عرضه شاهین در بورس

سومین مرحله از فروش شاهین در بورس، در تاریخ ۱۸ دی ماه انجام شد. در این روز تعداد ۲۰۰۰ دستگاه خودروی شاهین با رنگ سفید از طریق بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. قیمت پایه در نظر گرفته شده برای این خودروها ۳۰۴ میلیون تومان اعلام شده بود. قیمت تمام شده این خودرو با احتساب مالیات و هزینه‌های جانبی آن معادل ۳۴۵ میلیون تومان می‌شود که با توجه به قیمت ۵۰۶ میلیون تومانی بازار آزاد آن، سود خرید این خودرو از بورس حدود ۱۶۱ میلیون تومان شد.

مراحل خرید شاهین از بورس

در بورس کالا خرید خودرو از طریق سامانه EBGO کارگزاری فارابی انجام می‌شود و متقاضیان باید مراحل زیر را جهت خرید شاهین در بورس طی کنند:

۱- اخذ کد آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق farabi.ebgo.ir

۲- افتتاح حساب وکالتی نزد یکی از بانک‌های منتخب(بانک ملت) و اعلام مشخصات آن از طریق کلیک روی گزینه «اعلام شماره حساب» در سامانه EBGO

۳- واریز مبلغ پیش‌پرداخت به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش

۴- ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی از طریق این لینک

۵- واریز وجه باقیمانده قیمت خودرو و هزینه‌های جانبی شامل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، بیمه و شماره‌گذاری به حساب‌های اعلامی در اطلاعیه عرضه

 

نحوه تحویل خودرو

موعد تحویل شاهین، ۳۰ فروردین سال ۱۴۰۲ اعلام شده است. خریداران پس از تایید خرید خود، جهت تحویل خودرو باید یکی از نمایندگی های مجاز شرکت سای‍پا را مشخص و در زمان تحویل به همراه مدارک هویتی خود به همان نمایندگی مراجعه کنند.

 

محدودیت‌های عرضه شاهین در بورس

بورس کالا محدودیت‌هایی را برای خرید شاهین در بورس در نظر گرفته است که بر اساس آن:

  1. هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه در تاریخ اعلامی و صرفا برای یک خودرو است.
  2. خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند.
  3. اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو از بورس کالا شدند، امکان ثبت سفارش ندارند.
  4. اشخاصی که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون در ایران خودرو یا سایر شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

سود خرید شاهین در بورس چقدر است؟

برای محاسبه سود خرید شاهین در بورس باید نگاهی به قیمت تمام شده خرید این خودرو در بورس و مقایسه آن با قیمت بازار آزاد داشته باشیم. قیمت بازار آزاد این خودرو و قیمت تمام شده عرضه‌های گذشته این خودرو به شرح ذیل است:


در صورت نیاز به هرگونه مشاوره یا راهنمایی جهت خرید خودرو در بورس می‌توانید از طریق شماره
۰۲۱۲۱۵۶۱۳۰۰ با کارشناسان بورس کالای کارگزاری فارابی در تماس باشید.