لطفاً شکیبا باشید

خرید میلگرد و مس در بورس امکان‌پذیر شد

کارگزاری فارابی
۱ دی ۱۴۰۰

خرید میلگرد و مس هم پس از سیمان در بورس امکان‌پذیر شد. بدین ترتیب متقاضیان این دو کالای کاربردی می‌توانند با خرید آنلاین گواهی سپرده کالایی از طریق سامانه معاملاتی فارابیکسو، نیازشان به محصولات مذکور را برآورده کنند.

خرید گواهی سپرده کالایی میلگرد و کاتد مس در بورس

پس از ورود سیمان به بورس، این‌بار نوبت عرضه میلگرد و کاتد مس در این بازار بود. با شروع معاملات خرد میلگرد و کاتد مس در بورس، امکان خرید کالاهای مذکور در تناژ پایین برای عموم متقاضیان این محصولات فراهم شد.

گفتنی است معاملات این دو کالای ارزشمند، در قالب گواهی سپرده کالایی صورت می‌گیرد. «گواهی سپرده کالایی مس» بر پایه کاتد مس تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران انجام می‌شود و دارایی پایه گواهی سپرده کالایی میلگرد نیز، میلگرد تولیدی شرکت فولاد سپید فراب کویر است.

براساس این گزارش، مقدار هر گواهی سپرده کالایی مس و میلگرد، یک کیلوگرم اعلام شده و حداقل مقدار خرید برای گواهی سپرده مس ۲۰ تن معادل ۲۰ هزار ورقه و برای گواهی سپرده میلگرد، ۲۵ تن معادل ۲۵ هزار ورقه لحاظ شده است.

دریافت کد بورسی برای خرید میلگرد و کاتد مس

متقاضیان خرید میلگرد و کاتد مس در بورس، برای خرید گواهی سپرده کالاهای مذکور، باید کد معاملاتی سهام داشته باشند. توجه داشته باشید کد معاملاتی سهام یا کد بورسی متفاوت از «کد معاملاتی بورس کالا» است.

اگر تاکنون اقدام به دریافت کد معاملاتی سهام نکرده‌اید، می‌توانید با کلیک بر روی این لینک فرایند ثبت‌نام کد بورسی و احراز هویت خود را به صورت آنلاین و رایگان انجام داده و نام‌کاربری و رمز عبور فارابیکسو (سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری فارابی) جهت خرید گواهی سپرده کالایی را دریافت کنید.

همچنین اگر مشتری حقوقی هستید می توانید با مراجعه به کلیه شعب کارگزاری فارابی در سراسر کشور نسبت به افتتاح حساب کاربری حقوقی اقدام کنید.

میلگرد و کاتد مس در بورس در چه روزهایی عرضه می‌شود؟

معاملات گواهی سپرده کاتد مس، در روز‌های سه‌شنبه و معاملات گواهی سپرده میلگرد، در روز‌های دوشنبه هر هفته انجام می‌شود. پیش‌گشایش گواهی سپرده کالایی کاتد مس از ساعت ۱۲:۴۵ شروع و ساعت ۱۳:۳۰ خاتمه می‌یابد و راس ساعت ۱۳:۳۰ حراج تک قیمتی برگزار می‌شود. پیش‌گشایش گواهی سپرده کالایی میلگرد نیز از ساعت ۱۰:۱۵ شروع و ساعت ۱۱ خاتمه می‌یابد و راس ساعت ۱۱ حراج تک قیمتی برگزار می‌شود.

گفتنی است معاملات گواهی سپرده کالایی کاتد مس در نماد «مس۰۱۰۹ن۰۱» انجام و معاملات گواهی سپرده کالایی میلگرد در نماد «میل۰۱۰۹ن۰۱» صورت می‌گیرد. محدوده نوسان قیمت مجاز این دو نماد مثبت و منفی پنج درصد میانگین قیمت معاملات آخرین قیمت مس کاتد یا میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران است. توجه داشته باشید در صورتی که عرضه در بازار فیزیکی انجام نشده یا منجر به معامله نشده باشد، قیمت پایه در آن بازار ملاک عمل است.

برای خرید این گواهی‌ها، پس از ورود به حساب کاربری در سامانه فارابیکسو، با جستجوی نماد گواهی میلگرد یا کاتد مس، نماد مورد نظر را پیدا کرده و با شارژ حساب کاربری، انتخاب حجم و قیمت خرید می‌توانید سفارش‌تان را ثبت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نماد مورد نظر، می‌توانید با مراجعه به سایت بورس کالا، اطلاعیه گشایش هر نماد را در بخش «اعلانات بازار مالی» مشاهده کنید.

شیوه معاملات در گواهی سپرده کاتد مس و میلگرد به مانند سیمان، به صورت حراج تک قیمتی است و پس از دریافت سفارشات و کشف قیمت روز، به صورت یکجا در همان قیمت کشف شده انجام‌ می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که خریدار این اوراق، امکان فروش آن را ندارد و تنها موظف است تا قبل از انقضای اعتبار گواهی سپرده، کالای خود را از انبار دریافت کند. کارمزد معاملاتی این گواهی‌ها نیز به مانند سیمان، ۰/۲۴ درصد بوده و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز در هنگام خرید گواهی سپرده، از حساب خریدار کسر می‌شود.

تحویل میلگرد و کاتد مس از انبار بورس کالا چطور انجام می‌شود؟

خریدار برای تحویل از انبار بورس کالا و انتقال آن، باید آدرس و محل دقیق انبار خود و همچنین شرکت باربری برای حمل را از طریق سامانه اعلامی کارگزاری فارابی تعیین کند. لینک سامانه، نام کاربری و رمز ورود به آن به همراه آموزش کامل نحوه تحویل میلگرد یا کاتد مس – یک روز پس از خرید – توسط کارگزاری فارابی برای خریدار پیامک می‌شود.

تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی کاتد مس و آخرین روز معاملاتی آن ۲۲ آذر ماه سال ۱۴۰۱ بوده و پس از آن نماد برای فرآیند تحویل و تسویه حساب با انبار متوقف می‌شود. حداکثر زمان نگهداری کالا در انبار تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۱ است. برای میلگرد نیز تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی معامله شده، شنبه هفته بعد از روز معاملاتی است. در ضمن دارنده گواهی سپرده کالایی میلگرد، تا شنبه هفته بعد از تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی فرصت دارد تا اقدامات لازم برای تحویل کالا از انبار را انجام دهد. توجه کنید در صورتی که خریدار در زمان مقرر، کالای خریداری شده از انبار را تحویل نگیرد، مشمول هزینه انبارداری می‌شود.

پس از ثبت اطلاعات باربری و مقصد تحویل کالا توسط مشتری، این اطلاعات به شرکت تولید‌کننده، جهت هماهنگی و تحویل کالا ارسال می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه خرید میلگرد و کاتد مس از بورس کالا و تحویل آن، می‌توانید با مرکز تماس ۲۴ ساعته کارگزاری فارابی به شماره ۱۵۶۱ تماس بگیرید.